Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

6. prosince 2013

Leave Her to Heaven

Leave Her to Heaven 
USA, 1945, 110 min.

 „Ze všech sedmi smrtelných hříchů je žárlivost ten nejsmrtelnější,“ říká vypravěč v úvodu retrospektivně vyprávěného příběhu o patologické žárlivosti, která nezná hranice. Žárlivosti, která zničí život dobráckého spisovatele, jenž v bláhovém rozmaru po krátkodobé známosti pojme za manželku Elektřiným komplexem poznamenanou dceru ze zámožné rodiny. Snímek režiséra „ženských filmů“ Johna M. Stahla je dnes považován za klíčový film noir 40. let (do svého programu jej v srpnu ostatně zařadil i první český noirový festival Noir Film Kokořín). Není sporu, že zářící technicolorové barvy jsou protikladem typicky kontrastního černobílého materiálu noirových filmů klasické fáze a prosluněné exteriéry panenské přírody stojí v opozici k potemnělým zadním uličkám noirové městské džungle. Co Stahlovo melodrama posunuje mezi noiry, je právě ona chorobná posedlost hlavní hrdinky nevinnou mužskou obětí, jíž od počátku ze zcela sobeckých pohnutek cíleně manipuluje. 



K nemalé radosti řady sběratelů se tento hollywoodský skvost v polovině května v Americe dočkal vydání na blu-rayi (bez regionálního omezení!). V limitované edici tří tisíc kusů se do distribuce dostal díky labelu Twilight Time, který na americký trh vstoupil na jaře roku 2011 s ambicemi každé druhé úterý v měsíci vydávat speciální edice „slavných filmů uplynulých let“, zejména 50. a 60., a výběrově i let 30. a 40. Za Twilight Time stojí dvojice zasloužilých filmových restaurátorů Brian Jamieson a Nick Redman, jenž je mj. spojován se sérií limitovaných edic soundtracků vydávaných 20th Century Fox. Samostatný soundtrack jako bonusový materiál je ostatně nedílnou součástí edic Twilight Time. Nejinak je tomu i v případě Leave Her to Heaven. U něj ovšem každý zbystří spíše u informace o bonusovém audiokomentáři filmového kritika Richarda Schickela a herce Darryla Hickmana. Prvotní nadšení však brzy vystřídají rozpaky nad nesouvislým přepínáním mezi evidentně odděleně pořízenými komentáři, který v Schickelově případě zprvu sestává z nijak zajímavé deskripce dění na plátně a v případě Hickmana z nesourodých střípků vzpomínek na kariéru dětského herce. Poté, co Schickelovi po půlhodině dojde dech, Hickman jakožto nynější učitel herectví komentář mění v jakýsi workshop herectví, v rámci něhož připomínkuje výkony herců na plátně, zejména Gene Tierney, na níž nevzpomíná zrovna s úctou. Pozornost rovněž věnuje práci technicolorového mága Leona Shamroye, komentář jeho kameramanské práce se však omezuje spíše jen na nadšené výkřiky než analytičtější postřehy. Větší váhu tak má booklet s původní esejí od Julie Kirgo

Článek byl původně publikován v Cinepuru č. 89. 

Režie: John M. Stahl
Produkce: William A. Bacher (Twentieth Century-Fox)
Scénář: Jo Swerling; podle románu Bena Amese Williamse
Kamera: Leon Shamroy
Hudba: Alfred Newman
Hrají: Gene Tierney, Cornel Wilde, Jeanne Crain, Vincent Price, Darryl Hickman, Ray Collins, Gene Lockhart ad.

Distribuce: Twentieth Century-Fox
Premiéra: 19. 12. 1945

Odkazy 
CSFD
IMDb

Obraz: 1080p HD, 1.33:1
Zvuk: anglický 1.0 DTS-HD MA
Titulky: anglické pro neslyšící
Distribuce: Twilight Time od 14. 5. 2013 (region free)
lze objednat zde

Žádné komentáře:

Okomentovat