USA, 1957, 90 min.
The Burglar (1957) je režijní debut Paula Wendkose, neznámého televizního režiséra, který zemřel na podzim loňského roku. Jedná se o adaptaci románu Davida Goodise, vedle Jamese M. Caina, Dashiella Hammetta a Raymonda Chandlera předního autora hard-boiled detektivek, které se staly jedním z inspiračních zdrojů noirových snímků. Podle detektivních příběhů Davida Goodise, který si napsal i scénář k Wendkosovu filmu, byly natočeny noiry jako Temná pasáž (The Dark Passage, 1947) Delmera Davese či Nightfall (1957) Jacquese Tourneura.
Hlavní roli lupiče Nata, který společně se svými kumpány ukradne drahocenný šperk z honosného domu spiritistky, ztvárnil (mně pro radost) Dan Duryea. Wendkos jej však obsadil proti typu - Duryea, který ve filmech (noir) většinou hrál záporné, často násilnické muže, v The Burglar ztělesňuje sice zločince, ale citlivého a láskyplného, schopného položit život za svou čest. V duchu ostatních Goodisových děl klade The Burglar důraz na emoční stránku a pocity hlavního hrdiny. Ty jsou nám několikrát zprostředkovány prostřednictvím voiceoveru, protagonistova svědomí. Jedna z takových off-screen promluv probíhá v rámci snové sekvence, která funguje jako vzpomínka, v níž nechybí tradiční mlžný opar a fantaskně pohádkový hudební motiv.
Jakkoli Wendkosův snímek v rámci v té době již doznívajícího noirového cyklu nepřináší (jak z hlediska vyprávění, tak stylu) nic nového, některé nadšence může zaujmout vynalézavou prací s intertextem. Především pak ty, co milují filmy Orsona Wellese, neboť jak je z Wendkosova debutu patrné, byl jeho velkým fanouškem. Již při úvodní sekvenci sestávající z filmového týdeníku každému naskočí Občan Kane (Citizen Kane, 1941) a závěrečná honička v zábavním parku zase jasně odkazuje k Dámě ze Šanghaje (The Lady From Shanghai, 1947). Inspirace Wellesovými filmy je i obecně patrná z Wendkosova režijního stylu, kompozic záběrů především.
Co mě ale z celé intertextuality nadchlo a překvapilo nejvíc, byl přímý odkaz na D.O.A. (1950) Rudolpha Maté skrze filmový plakát visící na stěně v policejní kanceláři. Vybavujete si nějaký noir, kde by takovýmto způsobem bylo odkázáno na jiný noir?
V roce 1971 vznikl remake pod názvem Kořist (Le Casse, 1971) s Jean-Paulem Belmondem a Omarem Sharifem v hlavních rolích.
Produkce: Louis W. Kellman (Samson Productions)
Scénář: David Goodis podle vlastního románu
Kamera: Don Malkames
Hudba: Sol Kaplan
Střih: Paul Wendkos, Herta Horn
Hrají: Dan Duryea, Jayne Mansfield, Martha Vickers, Peter Capell
Distribuce: Columbia Pictures
Premiéra: červen 1957
Odkazy:
CSFD
IMDb
Allmovie
Bebčo, máš nějakou pěknou kopii nebo šuměnku jako já? :)
OdpovědětVymazatšuměnku :)
OdpovědětVymazatale da se na to divat.. a zapomnela jsem napsat, ze je tam fakt zajimavy strih... strihal si to reziser sam..
OdpovědětVymazatdivat se na takovehle kopie uz je na me prilis geekovske. Az za rok ;o)
OdpovědětVymazattohle bylo hodne chvaleno i v me oblibene knizce http://www.amazon.co.uk/Dark-Side-Screen-Film-Noir/dp/0306817721/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1266496966&sr=1-2
OdpovědětVymazatnespletl ses? ja tu knizku mam a myslim, ze Hirsch tam o tom nepise..
OdpovědětVymazatmas tu doplnenou verzi? je tam specialni doslov, kde se venuje filmum, ktery driv nevidel a doporucuje je... i obrazky tam jsou.
OdpovědětVymazatmam tu starsi. ale zminku a obrazek mam v knizce od silvera a ursiniho, hec :)
OdpovědětVymazatursini, nedelal on nejaky komiksy? :P
OdpovědětVymazatnee, ten přeci hraje na kytáru :o) dežo, no...
OdpovědětVymazattak s timhle jsem si to spletl http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Uderzo
OdpovědětVymazatjak vidim, tak film se ti libil :)
OdpovědětVymazat