Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

16. července 2014

Kvůli nim jsem uprchl (1947)

They Made Me a Fugitive
Velká Británie, 1947, 101 min.

Snímek Kvůli nim jsem uprchl není tak proslulý jako Třetí muž nebo Brightonský špalek, přesto se jednoznačně řadí mezi vrcholné britské noiry. Vznikl podle románu A Convict Has Escaped od nepříliš známého anglického autora Jacksona Budda a režíroval jej zkušený Alberto Cavalcanti, původně rodák z Brazílie, který se jako teenager dostal do Evropy a ve 30. a 40. letech se stal spolupracovníkem dokumentaristy Johna Griersona a producenta Michaela Balcona z Ealing Studios. Právě Cavalcantiho dokumentaristická průprava je na filmu hodně znát. Snímek věrně odráží pochmurnou a skličující atmosféru poválečného období, když se zaměřuje na příběh bývalého pilota Britského královského letectva Clema Morgana (Trevor Howard), který se v bezradnosti připojí ke zločineckému gangu vedenému Narcym (přezdívka odvozena od slova narcismus, což je jeho definující vlastnost). Tím začíná (nebo jen pokračuje?) Clemův pád na dno.



Clem Morgan je představitelem typického noirového ambivalentního hrdiny, kterého od zlosyna rozlišují sice drobné, ale důležité nuance. Ke zločineckému gangu se přidává v domnění, že předmětem jejich "obchodů" budou nevinné artikly jako nylonky, slanina a cigarety. Jakmile však Narcy oznámí, že obsah poslední zásilky tvoří drogy, začne Clem hlasitě protestovat, čímž spustí lavinu vzájemné animozity. 

Další výmluvná epizoda se odehraje po Clemově útěku z vězení, kam se dostane v důsledku falešného obvinění z vraždy. Clem hledá útočiště v domě obývaném chladně vystupující ženou. Ta se - k jeho nemalému překvapení - rozhodne mu v útěku pomoci. Daruje mu mužské oblečení, připraví něco k snědku a dovolí mu použít koupelnu. Brzy se však ukáže, že za to všechno žádá protislužbu: vraždu manžela! Vždyť co je pro hledaného vraha další mrtvola? Clem kategoricky odmítne, žena však čin vykoná sama a vše narafičí tak, aby podezření padlo na ubohého trestance na útěku. Jen v noiru je možné se setkat s takovouto nemotivovanou chladnokrevností. 

"I want you to kill my husband."

Atmosféru úzkosti a bezvýchodnosti skvěle dotváří kamera československého rodáka Otto Hellera, která výborně konvenuje s Cavalcantiho rozkročením mezi realističností a stylizovanou expresivností, jež vyplouvá na povrch v dramaticky vyhrocených momentech. Tím vizuál filmu připomíná například spolupráci Anthonyho Manna s kameramanem Johnem Altonem. Námětovou spřízněnost bychom pak našli mj. s tvorbou Alfreda Hitchcocka nebo filmovými adaptacemi Grahama Greenea (již zmiňované filmy Třetí muž a Brightonský špalek).

Netypické kulisy závěrečné scény.

Vzhledem k převládající atmosféře, pojetí hlavního hrdiny i zájmu o třídní problematiku není divu, že snímek spolufinancovala a ve Velké Británii i USA distribuovala společnost Warner Bros., která se na podobné typy snímků dlouhodobě zaměřovala. V USA byl ovšem film původně uveden pouze ve zkrácené osmdesátiminutové verzi pod názvem I Became a Criminal (musely být vypuštěny zejména scény násilí – na svou dobu poměrně brutální; ostatně i v domovské Británii za to byli tvůrci nejednou kritizováni).

Film budete moci spatřit na blížícím se Noir Film Festivalu na hradě Křivoklát - a to buď ve čtvrtek 21. 8., nebo o dva dny později v sobotu krátce po poledni.

Režie: Alberto Cavalcanti
Produkce: Nat. E. Bronstein (Gloria-Alliance)
Scénář: Noel Langley podle románu Jacksona Budda
Kamera: Otto Heller
Hudba: Marius-Francois Gaillard
Výprava: Andrew Mazzei
Střih: Margery Saunders
V hlavních rolích: Trevor Howard, Sally Gray, Griffith Jones, René Ray a další

Distribuce: Warner Bros.
Premiéra: 24. června 1947

Odkazy
IMDB
CSFD
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat