Open Secret
USA, 1948, 68 min.
Open Secret je málo známý, ale až nečekaně povedený béčkový noir od exulanta původem z Vídně Johna Reinhardta, který se minimálně v druhé polovině 40. let na tento typ filmů specializoval. Snímek otevírá atmosférická předtitulková sekvence, ve které se podíváme do útrob podniku nazvaného 19th Hole (Devatenáctá jamka). Skupinka kouřících a popíjejících individuí sedí v napětí - z čeho, to nevíme. Jeden z mužů se zeptá: "Tak co?" Následuje dramatická pauza, během které nám kamera ukáže obličeje všech přítomných chlápků (jeden vypadá jako klon Garyho Coopera). Nakonec patrně jejich lídr prohlásí: "Je vinen." Dva kumpáni (falešný Gary Cooper je jeden z nich) se zvednou ze židlí a jdou "něco zařídit". Stačilo devadesát vteřin a máme spoustu otázek: Kdo je vinný a z čeho? Co to je za chlápky? O co jim všem jde?
Později pochopíme, že ve vztahu k dalším událostem se jedná o flashforward. Samotný příběh začíná příjezdem novomanželské dvojice Paula a Nancy Lesterových (John Ireland a Jane Rudolph) do města. Paul se telefonicky spojí s parťákem z války Edem a domluví se s ním na setkání. Ed ale beze stopy zmizí. Mezitím u něj Nancy v bytě najde antisemitské pamflety. Nenávist k židům ale není pouze Edův individuální problém - je jím stižena celá komunita. Na to ale Paul a Nancy přicházejí jen postupně.
Podobně jako o rok starší Džentlmenská dohoda (Gentleman's Agreement, 1947) Elii Kazana nahrazuje Reinhardtův snímek motiv rasismu namířeného proti černošské populaci antisemitismem, v čemž je hodně poplatný době svého vzniku. Ne že by antisemitismus v Americe druhé poloviny 40. let neexistoval, ale přeci jen nešlo o tak společensky palčivý problém. Open Secret ale nechce kázat, chce především bavit a to se mu daří velmi dobře. Film sice vytváří znepokojivý obraz komunity (v takové společnosti opravdu žít nechcete), ale dělá to hlavně v zájmu svižně odvyprávěného příběhu plného napětí i akce. Obraz je plný šerosvitu, jak to máme rádi, a i herecky je vše v naprostém pořádku (i když dobová kritika to takto neviděla).
John Ireland měl za sebou například vedlejší roli ve westernu Johna Forda Můj miláček Klementýna (My Darling Clementine, 1946) a hlavní úlohu zabijáka v noiru Anthonyho Manna Railroaded! (1947). Během roku 1948 se ještě stihl objevit v dalším Mannově filmu noir Raw Deal nebo ve westernu Howarda Hawkse Červená řeka (Red River). Podobně produktivní zůstal až do své smrti v roce 1992; celkem účinkoval ve více než dvou stovkách filmů a televizních seriálů. Pro jeho partnerku Jane Randolph (mj. Žárlivost /Jealousy, 1945/ Gustava Machatého) šlo naopak o předposlední film v kariéře. V dubnu 1949 se provdala a většinu života strávila ve Španělsku. Zemřela ve Švýcarsku v roce 2009.
Film je ke zhlédnutí na YouTube.
Režie: John Reinhardt
Produkce: Frank Satenstein (Marathon Pictures)
Scénář: Max Wilk, Henry Blankfort
Kamera: George Robinson
Hudba: Herschel Burke Gilbert
Střih: Stanley Frazen
Výprava: George Van Marter
Hrají: John Ireland, Jane Rudolph, Sheldon Leonard, Roman Bohnen, George Tyne a další
Distribuce: Eagle-Lion Films
Premiéra: 14. února 1948
Žádné komentáře:
Okomentovat