Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

11. března 2010

Railroaded!

Railroaded!
USA, 1947, 72 min.

Snímek Railroaded! je první spoluprací Anthonyho Manna se scenáristou Johnem C. Higginsem, který napsal scénáře i pro jeho další čtyři filmy noir: T-Men, Raw Deal, He Walked by Night a Border Incident. V mnoha aspektech se podobá Mannovu předchozímu snímku Desperate. Rovněž je založen na motivu nespravedlivě obviněného člověka, avšak je vyprávěn z opačné perspektivy. Pozornost se z postavy nevinné oběti přesouvá k postavě násilného zabijáka zodpovědného za spáchaný zločin a současně k procesu vyšetřování ze strany policejního detektiva a individuálnímu pátrání emancipované sestry obviněného muže. 


Zobrazením policejních postupů a metod forenzního vyšetřování Railroaded! anticipuje Mannovy procedurální filmy noir. Přestože úvodní titulkové sekvenci dominuje statický snímek rušné ulice nočního města, Railroaded! byl ještě z převážné většiny natáčen ve studiových interiérech. A i když byly některé noční exteriérové scény natáčeny v reálných lokacích, snímány byly způsobem day-for-night.

Podobně jako v režisérově prvním filmu noir, Strangers in the Night, se v Railroaded! objevuje postava maniakálního vraha. Duke Martin (John Ireland) je chladnokrevný zabiják, jehož netečný výraz ve tváři upomíná na Burrova Radaka z Desperate, a jenž je pozoruhodný surovým, násilnickým chováním, zejména ve vztahu k ženám. S brutálním chováním Dukea Martina vůči ženám souvisí i jeho voyeurské sklony - tyto scény pozorování jsou charakteristické užitím hloubky pole nebo snímáním akce skrze skleněné plochy. Maniakální charakter Mannova násilníka současně podtrhuje jeho vnímání vraždy jako rituálu: Duke před každým násilným činem čelí pozoruhodnému nutkání leštit si svou zbraň a parfémovat náboje (pomocí nichž je ostatně na konci usvědčen). Jeho obsedantní chování připomíná pojetí zabijáka z Brightonského špalku (Brighton Rock, 1947), britského snímku Johna Boultinga viditelně inspirovaného poetikou filmu noir, který si zase nutkavě pohrává s provázkem. 


S Dukem jakožto zápornou postavou je spojeno atmosférické noirové low-key svícení. Rozličné stíny často vrhané na jeho tvář a boční svícení jsou účelnou vizuální asociací jeho zákeřné povahy. Do záběrových kompozic Mann opět začleňuje děsivé stíny siluet, zejména Dukeovy postavy. Ve scéně fyzického a psychického týrání Clary je zabijákova převaha nad utiskovanou ženou zdůrazněna právě stínem jeho postavy na stěně. V řadě scén kamera zabírá nejprve stín nebo do tmy zahalenou siluetu přicházejícího Dukea, aby bylo docíleno přesné evokace pocitů děsu a hrůzy, které z něj vyzařují. 


V Railroaded! je rovněž uplatněn Mannův tradiční stylistický prvek, snímání akce mimo zorný úhel kamery prostřednictvím zrcadla. Kompozice záběru, v němž skrze zrcadlový odraz poprvé spatříme do místnosti Dukea přicházejícího zabít Claru, je téměř totožná se záběrem z Mannova noiru The Great Flamarion, ve kterém Flamarion vchází do šatny Connie. 




Režie: Anthony Mann
Produkce: Charles Reisner (Pictures Releasing Corporation)
Scénář: John C. Higgins podle povídky Gertrude Walkerové
Kamera: Guy Roe
Hudba: Alvin Levin
Střih: Louis Sackin
Hrají: John Ireland, Sheila Ryan, Hugh Beaumont, Ed Kelly a další

Distribuce: Eagle-Lion Films
Premiéra: 25. září 1947

Odkazy:
CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat