USA, 1945, 85 min.
Ulmerovým nejplodnějším a umělecky nejstabilnějším obdobím byla polovina 40. let, kdy se jako režisér podepsal nejen pod notoricky známou Objížďku, ale i pod sérii dalších zajímavých noirů. Jedním z nich je snímek Strange Illusion pozoruhodným způsobem variující Shakespearova Hamleta a svou narativní výstavbou předznamenávající postmoderní díla například Davida Lynche. Nevěříte? Věřte.
Ad Hamlet. Paul Cartwright (Jimmy Lydon), dospívající syn nedávno zesnulého kalifornského viceguvernéra, začne podezřívat nového nápadníka své matky Bretta Curtise (Warren William) z dvojí identity a kriminální minulosti. Prvním impulsem je noční můra, kterou je celé vyprávění uvozeno a jež se postupně začně realizovat i ve skutečnosti. Paul na základě tušení i faktických důkazů dojde přesvědčení, že za otcovou smrtí stojí právě Curtis. Paralelu s Hamletem rozvíjí i další motivy - například Paulova fixace na matku nebo jeho "komunikace" se zesnulým otcem prostřednictvím dopisů, jejichž odesílání pan Cartwright před smrtí detailně rozplánoval.
Ad Lynch. Někteří kritici si povšimli toho, že narativní výstavba Strange Illusion, uvozená i uzavřená působivou snovou sekvencí, vybízí interpretovat celou střední pasáž jako fantazii protagonisty, který se podvědomě touží vypořádat s otcovou smrtí a zároveň prahne po své matce, jejíž nápadníky vnímá jako soky. Takové čtení ostatně podporuje samotný název snímku - onou iluzí by pak nebyl sen z úvodu a závěru, ale osmdesátiminutová "realita", která je jimi orámovaná. Odtud tedy pramení spřízněnost s tvorbou Davida Lynche a především pak s filmem Mulholland Drive, které si všímá například Hugh S. Manon. (1)
Přesto kdybych měl snímek hodnotit, byl bych docela přísný - některé jeho motivy a momenty jsou zajímavé, k zemi jej však táhne přílišná užvaněnost a toporné herecké výkony necharismatických herců. Objížďka zůstává nepřekonána.
(1) MANON, Hugh S. Fantasy and Failure in Strange Illusion. In HERZOGENRATH, Bernd (ed.). The Films of Edgar G. Ulmer. Lanham : Scarecrow Press, 2009. s. 159-174.
Režie: Edgar G. Ulmer
Produkce: Leon Fromkess (PRC)
Scénář: Adele Comandini
Kamera: Philip Tannura, Benjamin H. Kline [not credited], Eugen Schüfftan [not credited]
Hudba: Leo Erdody
Střih: Carl Pierson
Výprava: Paul Palmentola
Hrají: James Lydon, Sally Eilers, Warren William, Regis Toomey, Charles Arnt, George Reed, Jayne Hazard a další
Distribuce: PRC
Premiéra: 31. března 1945
Odkazy
Žádné komentáře:
Okomentovat