Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

13. května 2010

Border Incident (1949)

Border Incident
USA, 1949, 94 minut

Border Incident je posledním filmem noir, na němž Anthony Mann spolupracoval s kameramanem Johnem Altonem, a který natočil jako svou první produkci pro velké studio tzv. Velké pětky, konkrétně pro MGM. Snímek pokračuje v linii Mannových dokumentárně stylizovaných procedurálních filmů noir. Tématem a celkovým pojetím se nejvíce blíží k jeho snímku T-Men, dokonce vybízí k vzájemné komparaci. Border Incident rovněž pojednává o hrdinské akci tajných agentů, imigračních úředníků Mexika a Spojených států, kteří v boji proti ilegální imigraci infiltrují převaděčský gang rančera Owena Parksona (Howard Da Silva), jenž své klienty, mexické dělníky, vykořisťuje a zachází s nimi velmi nelidsky. Imigrační úřady obou států spojí síly ve společné vyšetřování: mexický agent Pablo Rodriguez (Ricardo Montalban) proniká na Parksonův ranč v přestrojení za bracera (mexického dělníka, kterému je dočasně uděleno pracovní povolení pro práci v zemědělství), zatímco americký agent Jack Bearnes (George Murphy) infiltruje jeho gang jako drobný zlodějíček. Stejně jako v T-Men jeden z nich v boji se zločinci obětuje svůj život, přičemž druhý je nucen jeho brutální, sadistické smrti nečinně přihlížet. 


V Border Incident je opět užita narativní technika heterodiegetického (tzn. mimo příběh stojícího) vypravěče spojená s objektivitou vyprávění, která je v prologu ztvrzena leteckými, nadhledovými záběry lokalit, v nichž se film odehrává. Vypravěčovy vstupy do děje v podobě vysvětlujících komentářů jsou zde narozdíl od předešlých Mannových noirů značně eliminovány, stejně jako shrnující montážní sekvence, tak časté v syžetu T-Men a He Walked by Night. „Boží hlas“ je v Border Incident přítomný pouze v expozici (představuje farmářskou lokalitu kalifornského Imperial Valley v oblasti kanálu All-American, kam za prací přijíždí řada mexických zemědělců) a v závěrečném epilogu (oslavně vyzdvihuje heroickou akci spřátelených národů).

Border Incident se opět zaměřuje na podrobnou strukturu podsvětí a současně na svou dobu poměrně otevřeně zobrazuje brutální násilí. David Boxwell se o filmech noir (a současně i westernech) Anthonyho Manna vyjadřuje jako o „jedněch z nejkonzistentněji šokujících reprezentacích bolesti a násilí v americkém filmu před Samem Peckinpahem a Martinem Scorsesem.“(1) Z hlediska vizuálního stylu je nejsofistikovanějším filmem noir tvůrčího dua Anthony Mann - John Alton. Ze všech Mannových filmů noir rovněž nejúčelněji a téměř nepřetržitě pracuje s netypickými úhly kamery a vychýlenými kompozicemi. Velké množství záběrů je snímáno z extrémních podhledů vyjadřujících ustavičné nebezpečí a neúprosnost situací, v nichž se agenti během tajné operace ocitají. Podhledové záběry jsou zde opět spjaty se snímáním záporných postav, evokují jejich zrůdnost a nadvládu nad ostatními.


Low-key osvětlení je opět dominantním stylistickým prvkem. Eliminací doplňkového světla dochází k deformaci obličejových rysů prostřednictvím rozmanitých stínů vrhaných na tvář postavy. Tento typ svícení je i zde spojován se zápornými postavami zločinců a současně asociuje i ambivalentní charakter agentů postavený na jejich dvojí identitě. Bearnesova hrdinská oběť je anticipována hned v první scéně, v níž vystupuje pod novou identitou za účelem infiltrace gangu: během jeho prvotní konfrontace s pašeráky na něj dopadá stín z okenních mříží, který uprostřed jeho hrudi vizuálně vytváří kříž. Agent Bearnes se tak v přeneseném i doslovném smyslu stává terčem jejich sadistických praktik.


Pro snímek je určující natáčení v exteriérech, přičemž otevřená krajina kalifornských zemědělských oblastí předjímá prostředí Mannových následujících westernů. Nesrovnatelně lepší produkční podmínky režisérovi umožnily práci s bohatým komparsem, stejně jako honosnější výpravu Cedrica Gibbonse a pompéznější hudební doprovod Andrého Previna, jenž Border Incident staví do ostrého kontrastu s jeho předchozím filmem noir He Walked by Night, pro nějž byla určující absence hudební složky. 

Nejcitovanější scénou filmu je smrt agenta Bearnse, které je jeho kolega nucen nečinně přihlížet, a na níž promyšleně odkazuje snímek Prime Cut (1972) s Lee Marvinem. Podhledovým záběrem ze subjektivního hlediska je výstižně zachycena hrůza umírajícího agenta z přijíždějícího traktoru, který se pozvolna blíží k jeho paralyzovanému tělu a pod jehož koly na něj čeká brutální smrt.  



(1) Viz BOXWELL, David. 2003. Anthony Mann. Senses of Cinema. Dostupný z www:
bibl.>.

Režie: Anthony Mann
Produkce: Nicholas Nayfack (Metro-Goldwyn-Mayer)
Scénář: John C. Higgins
Kamera: John Alton
Hudba: André Previn
Střih: Conrad A. Nervig
Hrají: Ricardo Montalban, George Murphy, Howard Da Silva, James
Mitchell a další

Distribuce: Metro-Goldwyn-Mayer
Premiéra: 28. října 1949

Odkazy:
CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat