USA, 1952, 82 min.
Už od Křížového výslechu (Crossfire, 1947), prvního filmu, který z něj udělal hvězdu, známe Roberta Ryana jako vyšinutého, rasistického násilníka. V osobním životě zapřísáhlý liberál se z jemu vyměřenému typu postav, které tolik nesnášel, ale přitom jim dokázal porozumět a naprosto přesvědčivě ztvárnit, nevymanil (několik málo výjimek představují například dva snímky z roku 1950, The Secret Fury a Born to Be Bad).
I v On Dangerous Ground, druhém projektu, na kterém Robert Ryan spolupracoval s Nicholasem Rayem (prvním byl zmiňovaný snímek Born to Be Bad), ztvárnil osamělého, neurvalého policistu se sklony k hrubému násilí. "Make up your mind to be a cop - not a gangster with a badge," komentuje nadřízený Ryanova Jima Wilsona jeho netypické pracovní praktiky a posílá ho na "ozdravnou" cestu na venkov, kde má být nápomocen v řešení případu brutální vraždy.
"What kind of a job is this anyway? Garbage. That's all we handle, garbage!"
Joe Wilson (Robert Ryan)
Čtyřiadvacet hodin v odlehlé zasněžené oblasti Jima navždy změní. Nenachází zde poklidnou idylu tolik typickou pro noirový venkov, u Raye je násilím prolezlý a zkažený stejně tak jako město. Nicméně konfrontace s jeho zrcadlovou kopií - pomstychtivým, zhrzeným otcem zavražděné dívky (Ward Bond), s nímž si v prudkosti jednání nezadá ani on sám - ho konečně dovede k uvědomění si vlastní slabosti. Tu mu pomáhá překonat i sestra nezletilého vraha Mary (Ida Lupino), která navzdory svému handicapu (slepotě) působí vyrovnaným dojmem.
"Sometimes people who are never alone are the loneliest."
Mary Malden (Ida Lupino)
On Dangerous Ground je jedna z Rayových výtečných studií osamělého individualisty, který se snaží překonat násilníka uvnitř sebe a jenž nakonec najde spásu v lásce. Úvodní expozice, představující Wilsona a jeho kolegy připravující se na noční službu, mimochodem výstižně odkrývá jeho povahu.
Jak píše Geoff Andrew v režisérově monografii, snímek je oceňován především pro nepřikrášlené, autentické vylíčení policejních postupů. Ray, fascinován tématem románu Mad with Much Heart Geralda Butlera, strávil několik týdnů pozorováním bostonských policistů při jejich nočních hlídkách. Přesvědčivou bezútěšnost noirového světa narušuje pouze finální happyend, který rozhodně nevzešel z Rayovy hlavy a jehož násilné přidání rozpozná na první pohled každý.
Jak píše Geoff Andrew v režisérově monografii, snímek je oceňován především pro nepřikrášlené, autentické vylíčení policejních postupů. Ray, fascinován tématem románu Mad with Much Heart Geralda Butlera, strávil několik týdnů pozorováním bostonských policistů při jejich nočních hlídkách. Přesvědčivou bezútěšnost noirového světa narušuje pouze finální happyend, který rozhodně nevzešel z Rayovy hlavy a jehož násilné přidání rozpozná na první pohled každý.
Nicméně spíše než přepálený konec si stejně budete pamatovat sérii napínavých honiček s podmanivým hudebním podkresem Bernarda Herrmanna, který dá několikrát vzpomenout na obdobné scény napětí z Hitchcocka. Mimochodem Geoff Andrew se v režisérově monografii zamýšlí nad zřejmý vlivem On Dangerous Ground na Psycho, když poukazuje na paralelu mezi cestou Wilsona a Marion z města na venkov.
Produkce: John Houseman (RKO)
Scénář: A.I. Bezzerides a Nicholas Ray podle románu Mad with Much Heart Geralda Butlera
Kamera: George E. Diskant
Hudba: Bernard Herrmann
Střih: Roland Gross
Hrají: Robert Ryan, Ida Lupino, Ward Bond, Cleo Moore, Charles Kemper, Ed Begley a další
Distribuce: RKO
Premiéra: 12. února 1952
Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie
Žádné komentáře:
Okomentovat