Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

26. března 2012

5 Against the House (1955)

5 Against the House
USA, 1955, 84 min.

Pokus o dokonalý zločin a válečné trauma jsou témata maximálně příznačná pro film noir. Nicméně s od pohledu slušnými vysokoškolskými studentíky toužícími po povyražení obvykle spojována nebývají a v rámci noirového cyklu tak působí značně neotřele. O to pozoruhodněji pak zní, když vychází z povídky původně otištěné v americkém časopisu pro ženy Good Housekeeping, jejíhož zfilmování se ujala pravděpodobně nejzásadnější osobnost filmu noir 50. let Phil Karlson.


5 Against the House je třetím z Karlsonovy čtveřice noirů z roku 1955 (následoval po Tight Spot a Hell's Island a předcházel fenomenálnímu The Phenix City Story) a jak již bylo řečeno, vypráví příběh čtyř kamarádů z Midwestern University, kteří se z hecu rozhodnou vyloupit kasino v Renu a ukradené peníze vzápětí vrátit, jen aby si dokázali, že nic není nemožné. Všechno se zdá být dokonale naplánované, ovšem jen do té doby, než se jeden z nich (Brick) dočista nepomátne. Má totiž pocit, že jako válečný veterán z Koreje, odkud si odvezl závažné poranění hlavy, by si nějaké ty snadno vydělané peníze zasloužil.

Počáteční odlehčená komediální atmosféra tak postupně ustupuje temnějším konotacím a zhruba od poloviny 5 Against the House ovládne typický noirový maniak 50. let. Briana Keitha v roli vyšinutého veterána si můžete pamatovat z výše jmenovaného Karlsonova noiru Tight Spot či z pozdějšího, ryze béčkového noiru Jacquese Tourneura Nightfall (1957), kde oponuje vynikajícímu Aldo Rayovi (a který více než doporučuji vaší pozornosti). 

První záběr zpívající Kim Novak...
...vystupující ze stínu
...všechny přítomné muže (a diváky) nutně ohromí.
Obdobně jako tato kompozice.
I přesto, že je Brickův charakterový obrat zřetelně motivovaný a předem naznačený (bitka v klubu), působí místy až šablonovitě. Potenciál závěrečné scény v parkovacím komplexu, kde se Al (Guy Madisonsnaží Brickovi rozmluvit (sebe)vražedný akt, rovněž není úplně využit. Film jako takový proto pro většinu diváků bude poutavější spíše díky herecké účasti začánající Kim Novak, která v roli klubové zpěvačky Kay doplňuje titulní pětici protagonistů. Že Phil Karlson uměl využít jejího sexappealu, jistě poznáte sami z obrázků výše. Škoda jen, že její postava "Alovy hodné snoubenky" postrádala éteričnost a mystičnost femme fatale, kterou ztvárnila v o rok starším Pushoveru.


Režie: Phil Karlson
Produkce: John Barnwell, Stirling Silliphant (Dayle Production)
Scénář: Stirling Silliphant, William Bowers, John Barnwell a Frank Tashlin (neuveden v titulcích) podle povídky Jacka Finneyho
Kamera: Lester White
Hudba: George Duning
Střih: Jerome Thoms
Hrají: Guy Madison, Kim Novak, Brian Keith, Kerwin Mathews, Alvy Moore, William Conrad ad.

Distribuce: Columbia Pictures
Premiéra: 10. června 1955

Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat