Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

28. března 2012

Kansas City Confidential (1952)

Kansas City Confidential
USA, 1952, 99 min.

Film Phila Karlsona z roku 1952 byl inspirován skutečným pokusem o "dokonalý zločin" popsaným v záznamech kansaské policie. Bývalý trestanec Joe Rolfe (John Payne) se po propuštění z vězení živí jako řidič automobilu rozvážejícího květiny. Jednoho dne se stane podezřelým z bankovní loupeže poté, co skuteční lupiči použili jeho vůz jako návnadu. Když jej pro nedostatek důkazů neschopná policie propustí, rozhodne se Joe sám lupiče vyhledat a tím očistit své jméno. Nebude to mít ovšem jednoduché - za loupeží stojí rafinovaný Tim Foster (Preston Foster), bývalý policista, který vše promyslel tak, aby se jednotliví lupiči navzájem neznali: během akce měli nasazeny masky nejen kvůli anonymitě před okolím, ale i před sebou samými. 

Pro řadu filmů noir - a ty režírované Philem Karlsonem nejsou výjimkou - je charakteristická inverze tradičních hodnot. V Kansas City Confidential ji můžeme demonstrovat na postavách Joea a Tima: zatímco Joe je napravený trestanec, snažící se udržet si práci a vést slušný život, Tim Foster je zapšklý propuštěný policista, který se dal na dráhu zločinu. Nedůvěru v oficiální instituce personifikují i kansaští policejní detektivové, kteří během Joeova výslechu používají nepřiměřené metody a jejich vyšetřování nikam nevede. Ostatně i stylisticky jsou připodobňováni spíše ke gangsterům, když jsou často snímáni z podhledu, se zpocenými obličeji naklánějícími se směrem ke kameře.

Gangsteři, nebo policisté? Hádejte.
Joe se ke zločinu připletl pouze souhrou okolností. Jeden z lupičů mu vysvětluje: "Nic jsme proti tobě neměli, ani jsme tě neznali. Prostě to tak vyšlo." Karlson tak uplatňuje klasický noirový motiv, kdy náhoda (nebo osud?) způsobí, že se nevinný člověk dostane do víru tragických událostí. Naštěstí je Joe jeden z těch, kteří si nenechají nic líbit a pro Tima a spol. tak představuje přinejmenším vyrovnaného protivníka (snad kvůli vlastní zločinecké minulosti).

Snímek využívá kontrastu mezi dvěma rozdílnými dějišti. Úvodní část se odehrává v Kansas City, které - navzdory svému významu a velikosti - působí spíše jako maloměsto (zejména pokud jej srovnáme například s Los Angeles či New Yorkem): poklidné prosluněné ulice, kde se vše odvíjí přesně podle každodenního stereotypu. Bankovní loupež tak přichází jako šok, který dosavadní klid a rutinu osudově nabourá. Větší část stopáže se odehrává v Mexiku, nejdříve v Tijuaně, poté v Boradosu. Tam Karlson sugestivně navozuje všeobecné dusno (myšleno v doslovném i přeneseném významu), které dokonale souzní se stupňujícím se napětím a nejistotou. 

Dusno...
...a nedůvěra.
Kansas City Confidential je dalším příkladem Karlsonova efektivního stylu, kdy komplikovaný děj plný podfuků a zvratů divákovi předkládá přímým a nenuceným způsobem. Nechybí ani trademarky v podobě častých detailních záběrů a brilantně nasnímaných a nastříhaných rvaček. Bohužel si Karlson opět neodpustil uspěchaný happy end s polibkem. Ani ten ale nemůže zkazit dojem z nadprůměrného noiru.

Režie: Phil Karlson
Produkce: Edward Small (Edward Small Productions)
Scénář: George Bruce, Harry Essex; podle námětu Rowlanda Browna a Harolda Greenea
Kamera: George E. Diskant
Hudba: Paul Sawtell
Výprava: Edward I. Ilou
Střih: Buddy Small
V hlavních rolích: John Payne, Coleen Gray, Preston Foster, Neville Brand, Lee Van Cleef, Jack Elam a další

Distribuce: United Artists
Premiéra: 11. listopadu 1952

Odkazy

Žádné komentáře:

Okomentovat