Čtvrteční večer byl na Noir City oficiálně zasvěcen "zlobivým děvčatům". V případě snímku Naked Alibi (1954) se však nejednalo o příhodné označení. Gloria Grahame v něm hraje Mariannu, barovou zpěvačku, která je sice osudově zapletena s ženatým a násilnickým kriminálníkem Alem Willisem (Gene Barry), ve skutečnosti má však srdce ze zlata. Přidá se k propuštěnému policejnímu šéfovi Joe Conroyovi (Sterling Hayden) a i za cenu osobní oběti mu pomůže Willise dopadnout. Zřídka uváděný noir studia Universal začíná jako ambivalentní studie tenké hranice mezi spravedlností a zločinem. Policejní oddělení pod vedením Conroye je pod palbou kritiky kvůli údajné brutalitě a Willis zpočátku působí jako nevinná oběť. Postupně se ale karty obrací: Willis je ukázán jako nebezpečný psychopat a Conroyovo problematické jednání (užívání násilí, nerespektování presumpce neviny) je vlastně ospravedlněno. Z filmu se tak brzy vytrácí napětí a stává se z něj rutinní příběh o honu na zločince.
Večer vyvrcholil projekcí Haasova Pickupu (1951). Téměř do posledního místa zaplněné kino (kapacita 1 407 míst) na režisérův americký režijní debut reagovalo bez přehánění nadšeně. Hlášky Betty v podání Beverly Michaels (takto má vypadat pořádná femme fatale!) odměňovalo smíchem a závěr, v němž je Betty vyhnána a nahrazena štěnětem ("This is what I should have brought home in the first place."), se dočkal hlasitých ovací. Na velkém plátně film vypadal velice dobře a hlavně vynikly detaily, které byste jinak přešli bez povšimnutí (obrázek Masaryka, vkladní knížka, ve které šly konečně rozluštit data apod.). Doufejme jen, že projekce Pickupu nebyla zcela ojedinělá a že se v budoucnu naskytne příležitost vidět i zbylé Haasovy filmy tam, kde jim to sluší nejvíc - na filmovém plátně.
Noir City zdaleka nekončí. V dalších třech festivalových dnech jsou na programu projekce (např. restaurovaná kopie snímku Breaking Point, maraton šesti filmových adaptací děl Dashiella Hammetta), ochutnávky vína a stylový večírek, během kterého se Swedish-American Hall na Market Street promění v noční klub ve stylu 40. let. My jsme však aktuálně na cestě ze San Francisca do Santa Barbary, kde nás čeká zdejší Mezinárodní filmový festival s účastí Martina Scorseseho nebo Lawrence Kasdana (projekce jeho neo-noiru Body Heat). Sledujte náš blog a stránky filmového časopisu 25fps.
Žádné komentáře:
Okomentovat