Noir Film Festival zveřejnil kompletní program 9. ročníku. Během pěti festivalových dní (od 18. do 22. srpna) bude v pěti interiérových sálech a na nádvoří hradu Český Šternberk uvedeno padesát projekcí napříč osmi programovými sekcemi.
Dříve anoncovaná hlavní programová sekce Noir bez předsudků čítající pětici amerických filmů z let 1947–1951, které tematizují rasovou nenávist a xenofobii, bude ve Zvláštním uvedení doplněna nedávným celovečerním debutem americké režisérky Meliny Matsoukas Queen & Slim (2019) pojednávajícím o milenecké dvojici, která se ocitne na útěku před zákonem poté, co v sebeobraně zavraždí rasistického policistu.
„Road movie krimi romance, jíž se ihned po uvedení začalo přezdívat ‚černošští Bonnie a Clyde’, vznikla podle scénáře oceňované herečky a kreativní producentky Leny Waithe a vztahuje se k ožehavým problémům dlouhodobě zmítajícím (nejen) Spojené státy – policejní brutalitě, nespravedlnosti a systémovému rasismu vůči černochům, proti nimž protestuje společensko-politické hnutí Black Lives Matter,“ uvádí dramaturgyně Noir Film Festivalu Jana Bébarová.
Zvláštního uvedení se dočká i snímek Na nebezpečném území (On Dangerous Ground, 1951), který na začátku své režijní dráhy natočil Nicholas Ray, jenž se později proslavil Rebelem bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem v hlavní roli. Na zasněžený venkov netradičně zasazený noir Na nebezpečném území je poctou hereckému umění Idy Lupino, jejíž režijní tvorbě je letos věnována retrospektivní sekce.
„I když byla Ida Lupino označována za Bette Davis pro chudé, diváci a divačky neměli problém rozpoznat její specifickou verzi ženské síly a odhodlání, kterou dávala na odiv v několika desítkách rolí z 30., 40. a počátku 50. let, jako tomu bylo i v Rayově filmu, kde ztvárnila postavu nevidomé ženy, která navzdory své indispozici neprojevuje slabost, ale naopak je aktivní, vůdčí postavou,“ uvádí dramaturg Milan Hain.
Ke zdravotním hendikepům – psychickým traumatům a fyzickým zraněním – se vztahuje i programová sekce Ztráta paměti představující rozličné příběhy válečných veteránů. Nejen tyto snímky pomůže vsadit do širšího kontextu hollywoodské kinematografie dokument režisérky
Jenni Gold CinemAbility: The Art of Inclusion (2018), který prostřednictvím série rozhovorů a bohatého korpusu ukázek mapuje proměny zobrazování postav s postižením v hollywoodských filmech.
Bratři Coenovi: Noiroví vtipálci
Vedle klasických filmů noir 40. a 50. let Noir Film Festival každoročně představuje i revizionistické noiry postklasické fáze. Po loňské sekci věnované tvorbě Davida Lynche se v letošním programu objeví čtveřice snímků v režii bratří Coenových.
„Kreativní sourozeneckou dvojici z Minneapolis spojuje odvěká touha dělat věci jinak a po svém – jejich tvorba je esencí umění a zábavy v jednom,” komentuje Jana Bébarová a dodává: „Již přes pětatřicet let baví publikum hravým přístupem k žánrům, jejich archetypálním vzorcům a konvencím, překvapují nečekanými dějovými zvraty a získávají si divácká srdce svébytným humorem protkaným ironickým pohledem na americkou popkulturu.”
Všechny čtyři filmy v programu – Zbytečná krutost (Blood Simple, 1984), Millerova křižovatka (Miller’s Crossing, 1990), Fargo (1996) a Muž, který nebyl (The Man Who Wasn’t There, 2001) jsou originálními variacemi na film noir a demonstrují vynalézavost bratrů Coenových v konstrukci příběhů tematizujících vášeň a zločin jako spojité nádoby, z nichž je patrný jejich obdiv pro autory tzv. drsné školy Jamese M. Caina, Raymonda Chandlera a Dashiella Hammetta.
Československý noir a pocta Haně Maciuchové
Také letos nabídne program festivalu československé filmy, které různou měrou nesou noirové prvky, ať už je to tísnivé drama Romeo, Julie a tma (1959) podle slavné novely Jana Otčenáška či psychologické drama s prvky detektivky Ošklivá slečna (1959), v němž excelují Dana Medřická v roli přísné účetní revizorky a Karel Höger jako redaktor nakladatelství. Dusnou atmosférou plnou nevyřčeného očekávání prostoupená Závrať (1962) Karla Kachyni pro změnu disponuje neotřelými hereckými tvářemi Evy Šolcové a Petra Skály. Téma „démon alkohol“, které dlouhodobě rezonuje napříč filmy uváděnými na Noir Film Festivalu, znovu otevře komorní drama Františka Vláčila Hadí jed (1981) s Josefem Vinklářem v roli alkoholika, jemuž jako naděje na změnu vstupuje do života jeho energická dcera v podání Ilony Svobodové, která snímek v sobotu 21. 8. osobně uvede.
Zpestřením programu bude němý film J. S. Kolára z rudolfinských dob Příchozí z temnot (1921), který se bude promítat s živým hudebním doprovodem violoncellistky Terezie Kovalové.
Jako poctu dlouholeté patronce festivalu, letos zesnulé herečce Haně Maciuchové, festival uvede dvě televizní inscenace: Muže v osidlech (1973) a Načasovanou smrt (1981). Prvně jmenovaná adaptace detektivního románu Hugha Wheelera v režii Jiřího Sequense pojednává o malíři snažícím se očistit své jméno ve městě, kde je neoblíbený. Velkou měrou mu pomáhají děti, pro něž je hledání skutečného vraha hrou. Načasovanou smrt podle adaptace románu Richarda Lockridge natočil režisér Zdeněk Kubeček a jak název napovídá, zápletka se točí kolem rafinované vraždy související s konkurenčním bojem a tlaky na nezávislou americkou televizi.
Kompletní program 9. ročníku je dostupný na webových stránkách
zde. Již nyní je možné rezervovat a zakoupit jednotlivé vstupenky na všechny projekce, případně si pořídit festivalové pasy. Více informací naleznete
zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat