Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

14. dubna 2012

Mrtví muži nenosí skotskou sukni (1982)

Dead Men Don't Wear Plaid  
USA, 1982, 89 min.

Návrat ke kořenům v Hollywoodu sedmdesátých let s sebou přinesl řadu komediálně laděných, parodických poct žánrovým klasikám a hereckým hvězdám. Jednou z nejčastěji karikovaných osobností klasického Hollywoodu byl bezpochyby Humphrey Bogart a jeho pamětihodné postavy cynických soukromých oček Phila Marlowea a Sama Spadea. Na rozmachu jisté minivlny „bogartovských“ komedií se výrazně podílel už Woody Allen filmem Zahraj to znovu, Same (Play It Again, Sam, 1972). Bogartovskou image ve stejné době parodoval i Michael Caine v britské komediální variaci hard-boiled detektivek s názvem Podsvětí (Pulp, 1972). K němu se později přidali George Segal v Black Bird (1975) a Peter Falk ve Vraždě na večeři (Murder By Death, 1976) a Detektivovi ze San Francisca (The Cheap Detective, 1978). Robert Sacchi, známý především z filmu The Man with Bogart's Face (1980), si na bogartovském vzhledu doslova postavil kariéru.

Na pomyslném vrcholu zmiňované minivlny stojí parodicky laděná pocta filmu noir a temným hollywoodským detektivkám čtyřicátých let Mrtví muži nenosí skotskou sukni (Dead Men Don't Wear Plaid, 1982), která byla druhým společným počinem režiséra Carla Reinera a začínajícího Stevea Martina. Právě Reiner, který během své kariéry mj. úzce spolupracoval s králem parodií Melem Brooksem, byl jedním z prvních, kdo v Martinovi rozpoznal jeho neobyčejný komediální talent (poprvé spolu pracovali na snímku Cvok /The Jerk, 1979/).


Steve Martin, jenž se s Reinerem a Georgem Gipem podílel na scénáři, projevil v Mrtvých mužích svůj vytříbený smysl pro načasování vtipů, které se poměrně sofistikovaně strefovaly nejen do bogartovských hlášek, ale i do ikonografie a ustálených situací daných snímků obecně. Spletitost zápletky a dvojsmyslné sexuální narážky dávají nejvíce vzpomenout na Hawksův Hluboký spánek (The Big Sleep, 1946). Díky pečlivě konstruovanému sestřihu scén z téměř dvou desítek filmů s nově dotočenou akcí nechávají tvůrci Stevea Martina interagovat se skutečným Bogartem, jehož Marlowe mu dělá asistenta, ale i s dalšími ikonami 40. let, jakými byli Burt Lancaster, Alan Ladd, Kirk Douglas, Cary Grant, Vincent Price, Bette Davis, Barbara Stanwyck, Joan Crawford, Ingrid Bergman, Veronica Lake, Ava Gardner nebo Lana Turner. Kromě toho, že kameraman Michael Chapman oživil ve čtyřicátých letech běžné svícení a úhly kamery, auru citovaných filmů rovněž výrazně napomohla dotvořit účast hollywoodských veteránů, oscarového tvůrce výpravy Johna DeCuira, legendární kostymérky Edith Head a hudebního skladatele Miklóse Rózsy, přičemž pro dva posledně jmenované byli Mrtví muži posledním hraným filmem, na kterém pracovali.


Text byl původně publikován v 80. čísle Cinepuru v březnu 2012. 

Režie: Carl Reiner
Produkce: David V. Picker, William E. McEuen (Aspen Film Society)
Scénář: Carl Reiner, George Gipe, Steve Martin
Kamera: Michael Chapman
Hudba: Miklós Rózsa
Hrají: Steve Martin, Rachel Ward, Carl Reiner, George Gaynes, Reni Santoni ad.

Distribuce: Universal Pictures
Premiéra: 21. května 1982
V ČR na DVD od 27. 9. 2010 (Řitka video)

Odkazy
CSFD

Žádné komentáře:

Okomentovat