USA, 1950, 93 min
"That's my body they're looking for.." zazní z offscreenu v úvodu filmu Michaela Gordona. Voiceover ze záhrobí ve stylu Sunset Blvd. (1950) nás uvádí do obrazu poté, co jsme hned v úvodní titulkové sekvenci odehrávající se na pozadí tragicky končící zběsilé noční jízdy autem vrženi přímo doprostřed děje. Tempo, s jakým je vyprávěn příběh zámožné dědičky a jejího prohnaného manžílka, nepolevuje ze své údernosti ani poté. S brilantní svižností se dozvídáme o zlotřilém plánu Seldena Clarka (Stephen McNally) zmocnit se rodinného podniku Chandlerových: poté, co se zbavil jejího otce, naplánoval dokonalou vraždu své čerstvé novomanželky Deborah (Ida Lupino). Té se však na poslední chvíli podaří ze spárů smrti uniknout a vydává se na útěk před manželem, který již několikrát dokázal, že se za svým nebojí jít ani přes mrtvoly.
Do centra dění se tak dostávají další postavy, které výrazně hýbou dějem: Clarkova zhrzená milenka Patricia (Peggy Dow), s níž se zoufalá Deborah snaží marně spojit v naději, že jí pomůže odhalit veřejnosti zrůdnou tvář manžela, který se zatím sebevedomě roztahuje v rodinné firmě, naoko se tváří zhrouceně z událé tragédie a vypisuje tučnou odměnu za nalezení pohřešované ženy. Druhou důležitou osobou je prodavač z novinového stánku Keith Ramsey (Howard Duff), který ve své dobromyslnosti Deborah jejímu manželovi "udá", aniž by tušil, že ten se jí plánuje definitivně zbavit...
Woman in Hiding je plná náhlých zvratů, typických noirových podrazů, přetvářek, falše a záměn identity. Úzkost hlavní hrdinky, která podlehla svodům ne tolik časté postavy homme fatal, se přenáší na diváka se vším všudy, byť tempo v prostřední části poněkud polevuje. Úspěchu snímku Miacheala Gordona, jehož jsme na našem blogu již zmiňovali ve spojitosti s jedním z jeho předchozích noirů The Web (1947), dopomáhá účast Idy Lupino, která zde vystupuje přesně v té poloze (žena-oběť), která jí byla nejpřirozenější.
Jedna z hojně obsazovaných noirových hereček je pod několika noiry dokonce podepsána i jako režisérka. Například na filmu, ve kterém si zahrála po boku Roberta Ryana, On Dangerous Ground (1952) Nicholase Raye, jehož se na týden režijně ujala během Rayovy nemoci. Obdobným způsobem se ostatně dostala ke své vůbec první režii, když kvůli zdravotním problémům Elmera Cliftona usedla do režisérského křesla při natáčení jeho snímku Not Wanted (1949). Než se v druhé polovině 50. let začala věnovat práci pro televizi, především seriálové produkci (natočila např. dvě epizody z Alfred Hitchcock Presents), režírovala dramata Never Fear (1949), Outrage (1950), sportovní snímek Hard, Fast and Beautiful (1951) s Claire Trevor, noir The Hitch-Hiker (1953) a drama The Bigamist (1953), kde si sama zahrála po boku Joan Fontaine.
Za zmínku určitě stojí i kamera oscarového Williama Danielse (především hrdinčin závěrečný boj na život a na smrt v přítmí nočních interiérů továrny) známého především jako dvorního kameramana Grety Garbo. V rámci filmu noir jste si jeho práce mohli všimnout u Sirkova Lured (1947) a Dassinových snímků Brute Force (1947) a The Naked City (1948). Právě za posledně jmenovaný dostal Daniels svého jediného Oscara.
Režie: Michael Gordon
Produkce: Michael Kraike (Universal International Pictures)
Scénář: Oscar Saul podle románu Jamese Webba
Kamera: William Daniels
Střih: Milton Carruth
Hrají: Ida Lupino, Stephen McNally, Howard Duff, Peggy Dow
Distribuce: Universal Pictures
Premiéra: 22. února 1950
Odkazy:
CSFD
IMDb
Allmovie
Žádné komentáře:
Okomentovat