Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

11. února 2010

Lineup (1958)

Lineup
USA, 1958, 86 min

Don Siegel, ikona akčního žánru, během svého působení na režisérské stoličce prostřídal snad všechny tvrďáky jednotlivých dekád - Roberta Mitchuma, Steva McQueena, Lee Marvina i Clinta Eastwooda. Ve stylové detektivce Lineup však objevil psychopatického Eliho Wallacha.


Film vznikl na základě stejnojmenné televizní pocedural (jitko?) série, která běžela na CBS v letech 1954 - 1960. Jedna z půlhodinových epizod posloužila jako základ devadesátiminutovému pátrání v ulicích San Francisca, ve kterém Inspektor Al Quine (Emile Meyer) a poručík Ben Guthrie (Warner Anderson) řeší případ pašování heroinu na ose Hong Kong - Frisco. Děj filmu je serialovým způsobem předvídatelný a zpočátku se zaměřuje jen na detektivy a hlavního podezřelého. Ve dvacáté minutě do děje vstoupí skoro nejlepší duo zabijáků černobílé éry - vyšinutý Dancer (Eli Wallach) a jeho partner Julian (Robert Keith). Don Siegel tak poprvé předvede, že stylové dvojice umí. Později svou pozici potvrdí v remaku Siodmakových Killers a kriminálce Madigan.

Stylem se Lineup drží svého televizního základu - většina filmu se odehrává v exteriérech San Franciska a kamera si zakládá na jednoduchosti (což není na film z padesátých let příliš překvapivé). A v jednoduchosti je síla, obzvlášť když jí má na svědomí někdo, po jehož hvězdě se můžete projít na Hollywoodské Walk of Fame (kamera - Hal Mohr).


Warner Anderson hrál už v seriálu, Dancera a Juliana dopsal až Stirling Silliphant (In the Heat of the Night, 5 against the house), kterého podezřívám i z tvorby všudypřítomného napětí. Dvojice hitmanů je zajímavá (Julian si zapisuje do deníčku poslední věty svých obětí), přestože Wallach samotný nedosahuje kvalit jahodového krále Cagneyho.

Díky popření typické noirové stylizace známé ze čtyřicátých let nelze Lineup považovat za noir, ačkoliv se daného žánru dotýká. Stylově spíše předchází detektivkám ze sedmdesátek, což s sebou přináší tvrdé zacházení s ženskými charaktery, absolutně necitlivé zabijáky, působivé vraždy a automobilovou honičku. Několik scén připomíná starší noiry, ať už jde o scénu s vozíčkářem, nebo závěrečný skvěle vypadající pád. Společně s Bullittovým případem nejlepší kriminálka ze San Francisca.


Režie: Don Siegel
Produkce: Jaime Del Valle
Scénář: Stirling Silliphant
Kamera: Hal Mohr
Střih: Al Clark
Hudba: Mischa Bakaleinikoff
Hrají: Eli Wallach, Robert Keith, Richard Jaeckel a další

Distribuce: Columbia Pictures
Premiéra: 11. června 1958

Odkazy:
CSFD
IMDb

12 komentářů:

  1. kontrolni otazka: jak poznate text od Rogue aniz se podivate uplne dolu? :)

    OdpovědětVymazat
  2. ja vim, ja vim! ze ho nema zarovnany do bloku :)

    OdpovědětVymazat
  3. ...A ze nejakym zpusobem nezapomene venovat text Jitce :-P

    OdpovědětVymazat
  4. Hrubka pobavila a jinak dobrej text, ten postřeh o poobnosti se sedmdesátkovými kriminálkami, to se mi líbí.

    OdpovědětVymazat
  5. planuju dat do budoucna ve svych textech jitkam dostatek prostoru, bez obav. A blokovat uz od priste budu. Snad. Dik martine :o)

    OdpovědětVymazat
  6. ja jsem ten film nevidela, ale jestli sleduje policisty pri praci, jakoze z tveho clanku chapu, ze jo, pak je to proceduralni film :) ze to nepovazujes za noir je v poradku..kazdy ma na to jiny nazor, a vzhledem k tomu, ze ty ho chapes jako zanr, se neni cemu divit..

    OdpovědětVymazat
  7. ja to mam dost divne - na jednu stranu si myslim, ze kdyby byl ten film natocen o deset let pozdeji a uplne stejne, nikoho by nenapadlo rikat mu noir. Ale takhle tam vidim dost veci... mhm, ocividne si to jeste budu muset dost rozmyslet.

    OdpovědětVymazat
  8. mozna proto bys mela zacit uvazovat o noiru jinak nez jako o zanru.. :)

    OdpovědětVymazat