Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

5. května 2012

Impact (1949)

Impact
USA, 1949, 111 min.

Walter Williams (Brian Donlevy) má všechno, po čem se touží v americkém snu a pro co se v noirovém světě zabíjí: dobře placenou práci a tomu odpovídající společenské postavení a jako bonus milovanou ženu po svém boku.

Jako řada jiných noirů tematizuje i Impact hollywoodského rutinéra Arthura Lubina pokus o dokonalý zločin dvou tradičních noirových spiklenců - chamtivé manželky zámožného muže a jejího milence, který je schopen pro její lásku i vraždit. Plánovaná idylka v Mexiku však prohnané ženušce (Helen Walker) ústředního protagonisty nevychází, neboť vražda Waltera nejde podle plánu. Nachomýtne se k ní příliš mnoho nepohodlných svědků a vrah zpanikaří: zanechá po sobě nežádoucí otisky prstů a nakonec v autě oběti sám tragicky umírá při srážce s cisternou.

nezbytný doplněk noirového milence

zmařený pokus o dokonalý zločin
Walter však přežije a zatímco v San Franciscu je Irene stíhána za vraždu, on se všemi považován za mrtvého ukrývá na venkově, kde se pod falešnou identitou zamiluje do místní počestné (a pobožné) dívky Marshy (Ella Raines). Jeho život se na chvíli opět zdá být idylický, dokud ho minulost nedohoní a není nucen jít před Marshou s pravdou ven...

Ella Raines jako femme atrapée v montérkách

Nepříliš originální zápletka nepřichází s žádnými inovativními myšlenkami (Richard Gilliam ve snímku např. nachází mnoho paralel s filmem Busbyho Berkeleyho They Made Me a Criminal /1939/ s Johnem Garfieldem v hlavní roli) a společně s neúnosně dlouhou stopáží (téměř dvě hodiny) je největší slabinou snímku, kterému příliš nepomáhá ani veskrze průměrný herecký výkon Briana Donlevyho. Ani Ella Raines jako vcelku nudná femme attrapée není příliš využitá (zaujme spíše Anna May Wong v jedné ze svých posledních rolí). Raines navíc na scénu přichází až v polovině, kdy tempo filmu začíná silně oslabovat. Když Walt konečně jede ukázat do San Francisca, že žije, zbývá do konce ještě dobrá půl hodina a tím i prostor pro nepřesvědčivé dějové zvraty (Irene je osvobozena, zatímco Walter putuje za mříže za údajnou vraždu jejího milence). Až do samotného závěru si tedy Impact divákovu pozornost udrží jen stěží.

sledování Irene před Brocklebank Apartments
předjímá Scottyho pozorování Madeleine ve Vertigu
Impact těžko zaujme i z hlediska stylu. Lubin vyslověně mrhá potenciálem, který mu nabízejí sanfranciské lokace, jehož extrémně fotogenické landmarky zbaběle ukrývá za okny studiových dekorací. Jedinou výjimku představuje několik záběrů z Chinatownu a Nob Hillu v okolí Brocklebank Apartments, budovy, jež se později proslavila díky Hitchcockově Vertigu. 

Snímek je ve veřejném vlastnictví.



Režie: Arthur Lubin
Produkce: Leo C. Popkin (Cardinal Pictures)
Scénář: Dorothy Davenport a Jay Dratler podle námětu Jaye Dratlera
Kamera: Ernest Laszlo
Hudba: Michel Michelet
Střih: Arthur H. Nadel
Výprava: Rudi Feld
Hrají: Brian Donlevy, Helen Walker, Charles Coburn, Ella Raines, Anna May Wong

Distribuce: United Artists
Premiéra: 20. března 1949

Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat