Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

12. května 2012

Woman on the Run (1950)

Woman on the Run
USA, 1950, 77 min.

Neúspěšný malíř Frank Johnson (Ross Elliott) se náhodou stane svědkem brutální vraždy důležitého svědka v soudním procesu namířeném proti organizovanému zločinu. Ze strachu před vrahem, který se i jeho neúspěšně pokusil zabít, a proti němuž je nyní vyšetřujícími policisty nucen svědčit, se dá na útěk. Neodbytní, po spravedlnosti toužící muži zákona, a stejně tak neodbytný ústřední padouch (Dennis O'Keefe) jsou mu však v patách. Jako volavku si vybírají Johnsonovu manželku Eleanor (Ann Sheridan), jejíž vztah k Frankovi se zprvu nezdá být zcela vřelý. Když se však Eleanor dozví, že Frank má vážně nemocné srdce a že jeho city k ní jsou stále vřelé, něco se v ní zlomí a za každou cenu chce nebohému manželovi pomoci.

Na snímku Normana Fostera zaujme skutečnost, že podobně jako ústřední hrdinky noirů Phantom Lady (1944) Black Angel (1946) (více o nich zde), je i Eleanor při svých snahách zachránit milovaného muže doprovázena skutečným vrahem. Zatímco ona o pravých záměrech nápomocného novináře Dan Leggeta netuší až do samého konce, my si jej s identitou neznámého vraha "Danny Boye" z úvodní expozice spojíme zhruba v polovině a od té doby máme o Fosterovu hrdinku o to větší strach.


Po přečtení řádek výše se může název snímku zdát poměrně zavádějící - na útěku je přece v první řadě muž. Název původní povídky (Man on the Run), podle které byl film natočen, k tomu samozřejmě odkazoval, nicméně v Universalu se jej rozhodli pozměnit kvůli propagaci hlavní hvězdy, Ann Sheridan, z jejíž perspektivy celý snímek sledujeme. Přestože problematika manželského soužití a postupné vyprchání prvotní vášně mezi partnery je jedním z ústředních témat snímku, Eleanor se s Frankem až na závěrečnou sekvenci nepotká v žádné jiné scéně (podobně jako milenci Richarda Conteho a Shelley Winters v o rok mladším sanfrancisckém noiru The Raging Tide).

Díky práci kameramana Hala Mohra, sanfranciského rodáka, jenž v Hollywoodu pracoval již od desátých let (získal Oscara za Dieterleho shakespearovskou adaptaci A Midsummer Night's Dream /1935/ a za Fantoma opery /1943/), Woman on the Run zaujme pečlivě vybranými a nasnímanými lokalitami San Franscisca, jimiž Eleanor a Dan procházejí, když hledají Franka. Závěr filmu odehrávající se v dnes již neexistujícím plážovém zábavním parku Whitney's Playland, kde si zoufalá hrdinka uvězněná na horské dráze konečně uvědomuje pravou identitu svého "pomocníka", je příhodným a skutečně napínavým vyvrcholením celého snímku. Na jeho festivalové projekci z restaurované kopie bych jednou určitě nechtěla chybět!

Snímek je ve veřejném vlastnictví.

Režie: Norman Foster
Produkce: Howard Welsch (Fidelity Pictures Corporation)
Scénář: Norman Foster a Allan Cambell podle povídky Sylvie Tate
Kamera: Hal Mohr
Hudba: Arthur Lange a Emil Newman
Střih: Otto Ludwig
Hrají: Ann Sheridan, Dennis O'Keefe, Robert Keith, Ross Elliott a další

Distribuce: Universal Pictures
Premiéra: 29. listopadu 1950

Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat