USA, 1950, 77 min.
Neúspěšný malíř Frank Johnson (Ross Elliott) se náhodou stane svědkem brutální vraždy důležitého svědka v soudním procesu namířeném proti organizovanému zločinu. Ze strachu před vrahem, který se i jeho neúspěšně pokusil zabít, a proti němuž je nyní vyšetřujícími policisty nucen svědčit, se dá na útěk. Neodbytní, po spravedlnosti toužící muži zákona, a stejně tak neodbytný ústřední padouch (Dennis O'Keefe) jsou mu však v patách. Jako volavku si vybírají Johnsonovu manželku Eleanor (Ann Sheridan), jejíž vztah k Frankovi se zprvu nezdá být zcela vřelý. Když se však Eleanor dozví, že Frank má vážně nemocné srdce a že jeho city k ní jsou stále vřelé, něco se v ní zlomí a za každou cenu chce nebohému manželovi pomoci.
Na snímku Normana Fostera zaujme skutečnost, že podobně jako ústřední hrdinky noirů Phantom Lady (1944) a Black Angel (1946) (více o nich zde), je i Eleanor při svých snahách zachránit milovaného muže doprovázena skutečným vrahem. Zatímco ona o pravých záměrech nápomocného novináře Dan Leggeta netuší až do samého konce, my si jej s identitou neznámého vraha "Danny Boye" z úvodní expozice spojíme zhruba v polovině a od té doby máme o Fosterovu hrdinku o to větší strach.
Po přečtení řádek výše se může název snímku zdát poměrně zavádějící - na útěku je přece v první řadě muž. Název původní povídky (Man on the Run), podle které byl film natočen, k tomu samozřejmě odkazoval, nicméně v Universalu se jej rozhodli pozměnit kvůli propagaci hlavní hvězdy, Ann Sheridan, z jejíž perspektivy celý snímek sledujeme. Přestože problematika manželského soužití a postupné vyprchání prvotní vášně mezi partnery je jedním z ústředních témat snímku, Eleanor se s Frankem až na závěrečnou sekvenci nepotká v žádné jiné scéně (podobně jako milenci Richarda Conteho a Shelley Winters v o rok mladším sanfrancisckém noiru The Raging Tide).
Díky práci kameramana Hala Mohra, sanfranciského rodáka, jenž v Hollywoodu pracoval již od desátých let (získal Oscara za Dieterleho shakespearovskou adaptaci A Midsummer Night's Dream /1935/ a za Fantoma opery /1943/), Woman on the Run zaujme pečlivě vybranými a nasnímanými lokalitami San Franscisca, jimiž Eleanor a Dan procházejí, když hledají Franka. Závěr filmu odehrávající se v dnes již neexistujícím plážovém zábavním parku Whitney's
Playland, kde si zoufalá hrdinka uvězněná na horské dráze konečně uvědomuje pravou identitu svého "pomocníka", je příhodným a skutečně napínavým vyvrcholením celého snímku. Na jeho festivalové projekci z restaurované kopie bych jednou určitě nechtěla chybět!
Režie: Norman Foster
Produkce: Howard Welsch (Fidelity Pictures Corporation)
Scénář: Norman Foster a Allan Cambell podle povídky Sylvie Tate
Kamera: Hal Mohr
Hudba: Arthur Lange a Emil Newman
Střih: Otto Ludwig
Hrají: Ann Sheridan, Dennis O'Keefe, Robert Keith, Ross Elliott a další
Distribuce: Universal Pictures
Premiéra: 29. listopadu 1950
Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie
Žádné komentáře:
Okomentovat