USA, 1947, 93 min.
Rok předtím, než kyjevský rodák Anatole Litvak pod názvem Sorry, Wrong Number (1948) režíroval znamenitou filmovou adaptaci úspěšné rozhlasové hry (v hlavních rolích s Barbarou Stanwyck a Burtem Lancasterem), natočil v roce 1947 remake slavného francouzského snímku Marcela Carného Den začíná (Le Jour se lève, 1939). Stěžejní dílo poetického realismu, jednoho ze stylistických a tematických předchůdců filmu noir, se až na pár více či méně zásadních úprav dočkalo věrného přepisu.
Jedním z posunů snímku z velké části vyprávěného prostřednictvím retrospektivy ústředního protagonisty Joea (Henry Fonda; v původní verzi Françoise v podání Jeana Gabina), je použití voiceoveru, který nám zprostředkovává myšlenky hrdiny, jenž právě z nešťastné lásky zabil milence (Vincent Price) své přítelkyně Jo (Barbara Bel Geddes) a ukrytý v hotelovém pokoji čeká na příchod policistů.
Joe obklíčen policisty v hotelovém pokoji vzpomíná na Jo |
Fonda i debutující Barbara Bel Geddes jsou typově přesní - on těžkým životem zkoušený dělník, ona naivní a křehká prodavačka květin, oba sirotci. Naopak Vincent Price v roli postaršího varietního umělce Maximiliana, bezcharakterního vypočítavce, který mladičké a nezkušené Jo motá hlavu zdánlivě vznešenými moudry, se svou úlisností poměrně vzdaluje Carnému pojetí Valentina (Jules Berry). Zásadnější posuny však v americké verzi představují (nepochybně na doporučení PCA) subtilněji řešený vztah Jo s Maximilanem (ve francouzské se přímo mluví o jejich intimním poměru, v americké zůstává na platonické bázi) a především smířlivější závěrečné rozuzlení - Fondův Joe je v doprovodu Jo odváděn policií (Gabinův François v závěru páchá sebevraždu, zatímco jeho přítelkyně se propadá šílenství).
The Long Night: závěrečné usmíření milenců při zatýkání |
Den začíná: Gabinův opuštěný (anti)hrdina páchá sebevraždu |
Litvakova verze je sice zajímavá z hlediska vizuálního stylu využívajícího světelné kontrasty, vychýlené úhly kamery a rychlé švenky, a stejně tak i z hlediska užitých narativních technik (retrospektiva v retrospektivě), ve výsledku však podstatně trpí nedostatečně motivovaným jednáním postav - za rozvedení jistě stál vliv Joeovy válečné zkušenosti na jeho vražedný útok na Maximiliana, ale i obecně vcelku povrchně řešených vztahů mezi hrdiny.
Režie: Anatole Litvak
Produkce: Raymond Hakim, Robert Hakim, Anatole Litvak (Select Productions)
Scénář: John Wexley podle původního scénáře Jacquese Viota
Kamera: Sol Polito
Hudba: Dimitri Tiomkin
Střih: Robert Swink
Výprava: Eugène Lourié
Hrají: Henry Fonda, Barbara Bel Geddes, Vincent Price, Ann Dvorak, Elisha Cook Jr., Charles McGraw ad.
Distribuce: RKO
Premiéra: 28. května 1947
Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie
Žádné komentáře:
Okomentovat