USA, 1949, 98 min.
The Bribe je ukázkovým příkladem toho, jak lze pomocí několika úvodních záběrů efektivně navodit charakteristickou noirovou náladu a atmosféru. Titulky, kterým dominují stíny benátských rolet (obr. 1), vystřídá celkový záběr ostrovního města někde ve střední Americe, kde zrovna zuří divoká bouře. Jízda kamery směrem zpět odhalí protagonistu příběhu Rigbyho (Robert Taylor), stojícího na balkoně (obr. 2). Rigby dokouří cigaretu, odejde z balkonu do budovy a ve spoře osvětlené místnosti spustí vnitřní monolog: "Well, here's the storm. Right on schedule. (...) It gives you time. Yeah. Time to think. And how do you like your thoughts? How do you like finding out that maybe you've got a price tag too? (...) How much do you cost, Rigby?" (obr. 3) Introspekce hlavního hrdiny, který řeší zásadní dilema, zda se má nechat uplatit, je zvýrazněna opakovanými pohledy do zrcadla (obr. 4). Na znepokojivosti scéně dodávají otáčející se lopatky stropního ventilátoru, které nepřirozeně vrhají stín na zeď a podlahu místnosti (obr. 5) a několikrát jakoby "rozsekávaly" postavy na kousky. (obr. 6)
obr. 1 |
obr. 2 |
obr. 3 |
obr. 4 |
obr. 5 - stín lopatky ventilátoru v pravém dolním rohu |
obr. 6 |
Po chvíli Rigby pokračuje ve voiceoveru: "Can a sellout ever look good? You never thought so before, did you? What changed you? She did. But is she guilty or innocent?" Odraz Rigbyho v okně se mění na atraktivní ženu ztvárněnou Avou Gardner. (obr. 7-8) Základní hádanka filmu je nastolena - je ústřední ženská postava zrádnou femme fatale? Rigby pokračuje: "You're not so sure of her now, are you? Think back. When did you first hear of her? Gibbs was breafing you that day in Washington." Voiceover ustává a začíná rozsáhlá retrospektiva, která charakterizuje přibližně dvě třetiny stopáže. (obr. 9)
obr. 7 |
obr. 8 |
obr. 9 - první záběr v rámci rozsáhlé retrospektivy |
Navzdory zdařilé úvodní sekvenci je snímek spíše rutinním noirovým dramatem odehrávajícím se v exotickém prostředí krátce po druhé světové válce. Z nevyužitého potenciálu můžeme obvinit režiséra Roberta Z. Leonarda, rutinéra, který měl zkušenosti spíše s dramaty a lehčími žánry (The Bribe je jeho jediným noirem), a Roberta Taylora v hlavní roli, který se sice snaží, ale síly výrazu takového Bogarta zdaleka nedosahuje. Naopak vedlejší role jsou ztvárněny velice působivě, což je zásluha Vincenta Price, Charlese Laughtona a Johna Hodiaka (koncentrace takových hvězd ve vedlejších rolích je vizitkou studia MGM, které snímek vyprodukovalo a uvedlo do kin).
Nevýraznost většiny snímku je však do jisté míry vyvážena efektní závěrečnou sekvencí, v níž se Rigby střetává se svým hlavním sokem, pašerákem letadlových motorů. Kulisu této konfrontaci zprostředkovávají bujaré oslavy obyvatel městečka Carlotta. (obr. 10-14) Vzpomenout si tak můžeme na jiné, podobně působivé přestřelky ve Wellesově Dámě ze Šanghaje (1947) nebo Vrahově polibku (1955) Stanleyho Kubricka.
obr. 10 |
obr. 11 |
obr. 12 |
obr. 13 |
obr. 14 |
Režie: Robert Z. Leonard
Produkce: Pandro S. Berman (MGM)
Scénář: Marguirete Roberts; podle povídky Fredericka Nebela
Kamera: Joseph Ruttenberg
Hudba: Miklos Rozsa
Střih: Gene Ruggiero
Výprava: Cedric Gibbons, Malcolm Brown
V hlavních rolích: Robert Taylor, Ava Gardner, Vincent Price, Charles Laughton, John Hodiak ad.
Distribuce: MGM
Premiéra: 3. února 1949
Odkazy
Žádné komentáře:
Okomentovat