USA, 1959, 93 min.
Pokud (nejen) v rámci filmu noir rádi objevujete něco bizarního, snímek The Beat Generation je pro vás jako stvořený. Komunita sjetých beatniků, Louis Armstrong a jeho All Stars hrající sami sebe, zpívající neteř Binga Crosbyho, woodovská Wampira předčítající rebelskou beatnickou báseň, bývalá dětská herecká hvězda Jackie Coogan v ženském přestrojení, "dvojnice" Marilyn Monroe - Mamie Van Doren, atraktivní synek noirového milovníka Roberta Mitchuma, závěrečná honička-přestřelka transformovaná v souboj pod mořskou hladinou s harpunou v ruce a jedna hvězdička na Allmovie - potřebujete vědět ještě něco, abych vás dostatečně nalákala?
Po výčtu předchozího se teď můžete ptát, co je vlastně na The Beat Generation noirového? Jsme na samém konci padesátých let, tedy v době, kdy se klasický noir vyčerpal a pomalu, ale jistě se přesunoval do jiných žánrů a televizních produkcí. Možná není náhodou, že režii snímku má na svědomí ryze televizní tvůrce Charles Haas (a jednu z hlavních rolí si zahrál rovněž ryze televizní herec Ray Danton). Haasovo jméno nás ostatně nezaujme tolik jako jméno producenta Alberta Zugsmithe, pověstného nízkorozpočtovými produkcemi a exploitation filmy, či spoluscenáristy Lewise Meltzera, který pracoval na scénáři kontroverzního Muže ze zlatou paží (The Man with the Golden Arm, 1955).
Jim Mitchum jako by tatínkovi z oka vypadl. Jeho šarm však podědil na úkor hereckého umu, což dokazují laciné produkce, ve kterých hrál. |
Ale zpět k oné noirovosti. Ta tentokrát nespočívá ani tak ve stylu jako spíše v ústředních, zrcadlově pojatých postavách policejního detektiva Davea Cullorana (Steve Cochran) a násilníka Stanleyho Belmonta (Ray Danton), kterému je v patách. Oba muži, byť každý stojící na opačné straně zákona, jsou si totiž charakterově velice blízcí, neboť chování obou je motivováno silnou nenávistí a opovržením vůči ženám. Jejich mizogynie je opodstatněna předchozími zkušenostmi s opačným pohlavím - zatímco Dave si neurvalým postojem k ženám kompenzuje špatnou zkušenost z prvního manželství, Stanley se na nich mstí svému otci, který se právě chystá uzavřít další sňatek v řadě s vychytralou zlatokopkou.
Kromě chorobné nenávisti k ženám muže "sbližuje" i jedna ze Stanleyho obětí, kterou je detektivova nová manželka Francee (Fay Spain). Dave, který dosud napadeným ženám nevěřil, je nyní krutě konfrontován s násilníkovými skutky, obzvlášť poté, co jeho žena zjistí, že je těhotná. Jedna z ústředních otázek - "čí je to dítě" - visí ve vzduchu téměř po celou dobu a dopomáhá tak vytvářet napjatou, nepříjemnou atmosféru, v níž se Dave nyní usilovně snaží dopadnout Stanleyho především proto, aby se na základě krevních testů rozhodl, zda dítě své ženy přijme či ne.
Až na přestřelený, násilím vložený happy end, v němž Dave zatýká Stanleyho přesně v době, kdy jeho manželka rodí, a za níž se poté vydává s rozhodnutím, že je mu vlastně úplně jedno, čí to dítě je, je The Beat Generation opravdu zábavnou záležitostí. Závěr, ve kterém se detektiv a jedna z obětí "Aspirin Kida" (jak je Stanleymu v policejních kuloárech přezdíváno) pokouší uniknout ze spárů psychopatického Davea v jeho chatce na pobřeží plné evidentně zdrogovaných bohémů, kteří se domnívají, že souboje a přestřelky mezi muži jsou jen součástí jejich skvělého mejdanu, je vskutku neotřelý.
Režie: Charles Haas
Produkce: Albert Zugsmith (MGM)
Scénář: Richard Matheson a Lewis Meltzer
Kamera: Walter H. Castle
Zvuk: Franklin Milton
Hudba: Lewis Meltzer a Albert Glasser
Střih: Ben Lewis
Hrají: Steve Cochran, Mamie Van Doren, Ray Danton, Fay Spain, Louis Armstrong a jeho All Stara, Jackie Coogan, Jim Mitchum, Cathy Crosby
Distribuce: MGM
Premiéra: 21. října 1959
Odkazy:
CSFD
IMDb
Allmovie
Hm, tohle není ani na torrentu... Jak se k tomu dostat? Nevypršela už "autorská práva"?
OdpovědětVymazatNapište mi na mail nebo do pošty na CSFD, poradím..
OdpovědětVymazatAnonyme nepanikař, na Cinemageddonu to je.
OdpovědětVymazat