Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

30. května 2011

Alain Silver & James Ursini - L.A. Noir: The City as Character

Jména James Ursini a Alain Silver jistě nejsou noirovým fanouškům neznámá. Stojí například za mimořádnou čtyřdílnou sérií publikací Film Noir Reader nebo za neoficiální noirovou biblí The Noir Encyclopedia (v dřívějších vydáních známá jako Film Noir: An Encyclopedic Reference to the American Style). V roce 2005 vyšla dvojici autorů v nakladatelství Santa Monica Press další kniha, v níž se věnují úzce vymezenému aspektu filmu noir, a sice jeho vztahu k Městu andělů. 

Publikace L.A. Noir prostřednictvím textu a řady fotografií podává dějiny filmu noir na pozadí proměn kalifornské metropole. Historie filmu a historie města se tak do značné míry stávají jedním a tímtéž. Autoři na konkrétních příkladech demonstrují zcela určující vliv Los Angeles nejen na obrazovou stránku jednotlivých filmů, ale i na jejich vyprávěcí postupy. Podtitul knihy je v tomto směru zcela výmluvný: city as character, tedy město jako (filmová) postava. 


Mezi snímky, kterými se autoři na téměř dvou stech stranách zabývají, patří jak klasické filmy noir (Pojistka smrti, Criss Cross, Na opuštěném místě, Dotek zla), tak pozdější neo-noiry (mj. Hickey & BoggsČínská čtvrť, Pulp Fiction, L.A. Přísně tajné). Do svého přehledu Silver s Ursinim zařazují i několik titulů, které s přívlastkem "noirový" bývají spojovány jen zřídka: například Koně se také střílejí Sydneyho Pollacka nebo Zavraždění čínského bookmakera Johna Cassavetese. Knihu přitom dělí do čtyř oddílů podle losangeleských místních částí: 1. HOLLYWOOD 2. ZÁPAD L.A. a POBŘEŽÍ 3. CENTRUM a konečně 4. PŘEDMĚSTÍ. Nezbytnou součástí publikace jsou desítky fotografií - jak propagačních obrázků analyzovaných filmů, tak snímků města, které demonstrují změny, k nimž od 40. a 50. let došlo. 

Vadou na kráse je - podobně jako v případě knihy R. Bartona Palmera - příliš velký prostor věnovaný dějovým synopsím. Publikace tak jako by cílila ke čtenářům neznalým noirových klasik, kteří však podle mého budou tvořit menšinu potenciálních čtenářů. 

SILVER, Alain a URSINI, James. L.A. Noir: The City as Character. Santa Monica: Santa Monica Press, 2005. 177 stran. 

Radnice v L.A., která se objevuje například ve filmech T-Men, The Crimson Kimono nebo L.A. Přísně tajné.

Jako skvělý doplněk k textu (a statickým obrázkům) se jeví filmová esej dokumentaristy Thoma Andersena Los Angeles Plays Itself (2003), která se zabývá zobrazením "nejfotografovanějšího a zároveň nejméně fotogenického města na světě" v desítkách snímků od éry němého filmu až po tituly z přelomu tisíciletí. Andersen se přitom pochopitelně nevyhýbá ani noirům, naopak pracuje například s ukázkami z Mildred Pierce, Objížďky, Nocturne, Union Station nebo Kiss Me Deadly

2 komentáře:

  1. vy jste se děcka nějak urvali ze řetězu, ne? :)
    každopádně teď dočítám More Than Night od Naremora a už ke mně snad putují první dva Noir readery. a jednou snad začnu zase přispívat na blog. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Janča má jeden ze svých občasných noirových záchvatů :) a já jsem se nechal strhnout s ní. Na tvoje příspěvky se budeme těšit!

    OdpovědětVymazat