Dana Andrews (1909–1992) je nedílnou součástí noirové ikonografie podobně jako Robert Mitchum, Alan Ladd nebo Humphrey Bogart. Vedle ústředních rolí v pozdních noirech Fritze Langa z novinářského prostředí While the City Sleeps a Beyond a Reasonable Doubt (oba 1956) jsou to především enigmatické postavy ve třech klíčových noirech Otto Premingera, kterými se zapsal do paměti řady z nás. Konkrétně role ambivalentního detektiva Marka McPhersona v Lauře (1944), jež nedávno v Americe vyšla na blu-rayi (zatím ale jen pro Region 1), jej katapultovala mezi největší hollywoodské hvězdy své doby.
Nejen postavy, které ztvárňoval, ale i Andrews sám pro své okolí představoval jakousi enigmu, jak ukazuje jeho příznačně nazvaný životopis, který stejně jako námi nedávno recenzovaná biografie Barbary Stanwyck vyšla v sérii Hollywood Legends amerického nakladatelství University Press of Mississippi. Carl Rollyson, univerzitní pedagog se zaměřením na žurnalistiku a mimo jiné autor životopisů Marilyn Monroe, Normana Mailera či Susan Sontag, v hercově "konečně kompletní biografie" (jak se píše na přebalu) usiluje přiblížit tajemství chudého chlapce z Texasu, který v mládí odešel realizovat svůj americký sen do Los Angeles.
Nejen postavy, které ztvárňoval, ale i Andrews sám pro své okolí představoval jakousi enigmu, jak ukazuje jeho příznačně nazvaný životopis, který stejně jako námi nedávno recenzovaná biografie Barbary Stanwyck vyšla v sérii Hollywood Legends amerického nakladatelství University Press of Mississippi. Carl Rollyson, univerzitní pedagog se zaměřením na žurnalistiku a mimo jiné autor životopisů Marilyn Monroe, Normana Mailera či Susan Sontag, v hercově "konečně kompletní biografie" (jak se píše na přebalu) usiluje přiblížit tajemství chudého chlapce z Texasu, který v mládí odešel realizovat svůj americký sen do Los Angeles.
Rollysonova snaha docenit herecký odkaz Dany Andrewse spočívající v jeho mistrovství v minimalistickém stylu a tzv. podehrávání však ústí v tematicky nekonzistentní text. Knihu otevírá poměrně rozvláčné líčení hercova dětství a dospívání pod přísnou rukou otce-pastora a jeho z velké části "epistolárního" vztahu k první lásce, Normě Felder. Hojné citace dlouhých a nikterak záživných pasáží z jejich korespondence v době, kdy se Andrews na přelomu 20. a 30. let snažil prorazit v LA, brzdí tempo vyprávění a současně tlumí čtenářský entuziasmus. K Andrewsově kariéře u filmu, jež vedla přes divadelní začátky v Pasadena Playhouse, kde potkal svoji druhou ženu Mary, a jež odstartovala sedmiletým kontraktem s nezávislým producentem Samuelem Goldwynem, se autor dostává až po dlouhých sto stranách.
Při následujícím pokusu o rozbor "enigmatických kvalit" Andrewsových filmových postav se autor pohybuje pouze v rovině interpretace a nedostane se dál, než k čtenářsky neatraktivním obsahovým analýzám vybraných snímků. O zákulisí vzniku jednotlivých filmů se většinou dozvíme pouze tolik, kolik Rollyson vyčetl v memoárech Andrewsových hereckých kolegů, které samozřejmě nelze považovat za hodnověrné prameny. Čtenáři zběhlému v dějinách klasického Hollywoodu vlastně autor nenabízí nic, co by se už jinde nedočetl. Jako násilím vložená působí 15. kapitola o notoricky známé problematice slyšení HUAC, kterou je v biografii herce, jehož tato aféra nijak nezasáhla, vskutku zbytečné rozebírat. Autorova práce s dobovými ohlasy v médiích je minimální, což by ani nevadilo tolik jako skutečnost, že svůj "výzkum" shazuje nahodilými citacemi komentářů z IMDb.
Dana Andrews jako Mark McPherson v Lauře (1944) |
Rollyson sice z hercových deníků a rozhovorů, které s ním pořídili jiní novináři, vyčetl jeho názory na režiséry, s nimiž pracoval (akcentuje zásadní vliv Lewise Milestonea), nicméně o spoustě filmů se toho příliš nedozvíme. Například poutavý noir Where the Sidewalk Ends Otto Premingera, s nímž Andrews spolupracoval celkem pětkrát, je zmíněn na jednom odstavci. Na druhou stranu ale kniha umožňuje pochopit paradox herce, jenž prorazil v době, kdy spousta jeho kolegů bránila vlast ve válce, a pro něhož, ač sám na jejích polích nikdy nebojoval, byly zásadní právě role ve filmech s válečnou tematikou (The Purple Heart, A Walk in the Sun, Nejlepší léta našeho života). Kniha rovněž zdařile popisuje Andrewsovo stereotypizované obsazování od 50. let ve filmech, jejichž kvalita upadala paralelně s jeho pracovním nasazením, které postupně tlumila letitá notorická závislost na alkoholu.
Jak už bylo řečeno, Rollysonova kniha rozhodně nemá ambice komplexně reflektovat celou hereckou tvorbu Dany Andrewse. Takový rozcestník nabízí spíše encyklopedicky zaměřená monografie nakladatelství McFarland Dana Andrews: The Face of Noir od Jamese McKaye z roku 2010. Je to tedy spíše otázka úhlu pohledu na hercův odkaz, která při výběru z těchto dvou publikací bude pro čtenáře hrát roli.
ROLLYSON, Carl: Hollywood Enigma: Dana Andrews. Jakson : University Press of Mississippi, 2012. 314 str.Jak už bylo řečeno, Rollysonova kniha rozhodně nemá ambice komplexně reflektovat celou hereckou tvorbu Dany Andrewse. Takový rozcestník nabízí spíše encyklopedicky zaměřená monografie nakladatelství McFarland Dana Andrews: The Face of Noir od Jamese McKaye z roku 2010. Je to tedy spíše otázka úhlu pohledu na hercův odkaz, která při výběru z těchto dvou publikací bude pro čtenáře hrát roli.
Knihu si můžete objednat zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat