Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

14. prosince 2009

Muž z Londýna (2007)

The Man From London
Maďarsko/Německo/Francie, 2007, 133 min.

V rámci filmografie maďarského režiséra Bély Tarra se o filmu noir často hovoří v souvislosti s jeho pátým celovečerním filmem Zatracení (Kárhozat, 1988). V tomto případě však toto spojení zavání konstruktem a nutno podotknout, že i sám Tarr by s ním s největší pravděpodobností nesouhlasil. Naopak o svém zatím posledním snímku nazvaném Muž z londýna (The Man from London, 2007) jako o filmu noir sám hovoří. Byť pro nás, nadšence klasického amerického noiru, se v rozhovoru s Davidem Bordwellem nevyjadřuje příliš pozitivně: Béla Tarr has called The Man from London a film noir, and he explained that to me by saying, “Not an American film noir. They were done by bad directors. More like the original French film noirs.” (1)



Muž z Londýna, který znamenal v Tarrově tvorbě zásadní obrat, přichází s typickou noirovou zápletkou: hlavní hrdina se náhodou zaplete do zločinu a jde to s ním od desíti k pěti. Filmový mág Tarr tuto v zásadě jenoduchou story (jako vždy) obohacuje nádherným vizuálem. Své typické, zdánlivě nekonečně dlouhé záběry (úvodní, jenž otevírá celý příběh, trvá bezmála třináct minut) nechá pomalu plynout a ponořuje je do tmy nočního přístavního města. Současně opět představuje hrdinu-voyeura, který mlčky špehuje ostatní. Bordwell píše: "Imagine Rear Window without the reverse shots of Jimmy Stewart watching." (2)

 V Muži z Londýna se setkáváme s Maloinem v podání českého herce Miroslava Krobota, nočním hlídačem, jenž se shlížejíc ze své věže stane svědkem vraždy a následně její součástí, neboť ukradne kufřík s penězi, kvůli němuž byl onen muž zabit. Film je tak především o vnitřních, psychických pochodech jednotlivých postav, které nám však Tarr z velké většiny zatajuje a nechá nás tak tápat v nevědomosti. Do popředí vystupují otázky viny a pokřivené morálky, jež společně s motivem zločinu prostupují celým režisérovým dílem. Byť a právě proto, že Muž z Londýna není příliš přímočarý a nenáročný pro sledování, doporučuji jej všem fanouškům žánru (nebo cyklu, chcete-li). A o to víc, protože od ledna bude k vidění i v českých kinech jako součást nadcházejícího Projektu 100.



(1) BORDWELL, David. Vancouver Visions. Dostupné z: http://www.davidbordwell.net/blog/?p=1366
(2) Tamtéž.

Režie: Béla Tarr, Ágnes Hranitzky
Scénář: Béla Tarr, László Krasznahorkai podle románu Georgese Simenona
Kamera: Fred Kelemen
Výprava: Péter Brill
Střih: Ágnes Hranitzky
Hudba: Mihály Vig
Hrají: Miroslav Krobot, Tilda Swinton, Erika Bók a další.

Premiéra: 23. května 2007 (Cannes Film Festival)
Premiéra v ČR: 5. ledna 2010

CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat