Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

4. ledna 2011

The Two Mrs. Carrolls (1947)

The Two Mrs. Carrolls
USA, 1947, 95 min.

Snímek The Two Mrs. Carrolls má mnoho společného s noirem Curtise Bernhardta Conflict (1945), o kterém jsme psali minule: oba filmy se potýkaly s určitými problémy v produkční a distribuční fázi, které oddálily jejich uvedení, a v obou ztvárnil Humphrey Bogart psychicky labilního muže, který se rozhodne zbavit se manželky. Ale vezměme to popořadě. 

Adaptaci divadelní hry Martina Valea do filmové podoby převedl Peter Godfrey, původem Brit, který do Hollywoodu přišel ve 30. letech jako herec. Záhy však začal i režírovat - podepsán je například pod výbornou romantickou komedií Christmas in Connecticut (1945) nebo dramatem The Woman in White (1948). Opakovaně spolupracoval zejména s Alexis Smith (5 filmů), Sydneym Greenstreetem (2 filmy; oba herci se shodou okolností objevili i ve snímku Conflict) a Barbarou Stanwyck (3 filmy včetně The Two Mrs. Carrolls). Godfreyho britský původ je pro snímek zcela určující - nejenže se jeho děj odehrává v Anglii, ale je pro něj charakteristický určitý (pro Hollywood) cizokrajný feeling - od úvodních scén, v nichž Bogart chytá ryby ve skotských bystřinách, až po samotný závěr, který je korunován ryze britskou replikou (nebudu prozrazovat).

Podobně jako Conflict byl i noir The Two Mrs. Carrolls uveden se zpožděním - znovu téměř dvouletým. Tentokrát však na vině nebyla Bogartova problematická povaha nebo neochota ztvárnit zápornou roli. Důvodem byl tematicky spřízněný snímek konkurenčního studia MGM Plynové lampy (1944). Warneři se nejspíš báli přímého srovnání, a tak premiéru filmu pozdrželi až do března 1947. Fabule The Two Mrs. Carrolls skutečně nápadně připomíná nejen slavný snímek George Cukora, ale například i Hitchcockovy filmy Mrtvá a živá (1940) a Podezření (1941), čímž se řadí do série gotických noirů vyprávějících o ženských hrdinkách vydaným napospas maniakálním mužům. Bogart tak dovádí do extrému polohu, kterou si nacvičil již v Conflictu, zatímco Barbara Stanwyck se připravuje na roli ženy-oběti v Sorry, Wrong Number (1948). 

Problémem The Two Mrs. Carrolls je nerozhodnost, jak vlastně příběh vyprávět. Divák toho ví příliš mnoho, aby byl dějovými zvraty a odhaleními překvapen, a příliš málo, aby byl udržován v neustálém napětí. Kvůli hereckým výkonům (vedle Bogartova šíleného malíře (!),  jeho dlouho naivní manželky B. Stanwyck a chladné krásky Alexis Smith je třeba ještě zmínit mladinkou Ann Carter v roli bystré a mazané dcery) a zmiňované britské atmosféře jej ale stojí za to vidět.

P.S.: Ve filmu padne neodolatelná hláška odkazující k warnerovské klasice Casablanca (1942). Na jednom místě Bogartova postava, čelící návštěvě upjatých Britů, říká: "I have a feeling this is going to be the beginning of a beautiful hatred."  

Režie: Peter Godfrey
Produkce: Mark Hellinger (Warner Bros.)
Scénář: Thomas Job podle hry Martina Valea
Kamera: Peverell Marley
Hudba: Franz Waxman
Střih: Frederick Richards
Výprava: Anton Grot
V hlavních rolích: Humphrey Bogart, Barbara Stanwyck, Alexis Smith, Nigel Bruce, Ann Carter a další

Distribuce: Warner Bros.
Premiéra: 4. března 1947

Odkazy
IMDB
Allmovie
CSFD

Žádné komentáře:

Okomentovat