The Captive City
USA, 1952, 91 min.
The Captive City je příkladem společensky angažovaného filmu, který vzešel z aliance mezi Hollywoodem a Washingtonem. Jeho vznik posvětil sám vlivný senátor Estes Kefauver, který na počátku 50. let rozpoutal systematickou kampaň proti organizovanému zločinu. Politik si dokonce v závěru filmu bere slovo a apelativně oslovuje publikum, aby se aktivně zapojilo do boje proti mafiánům ("It's up to you!"). (Většina materiálů mluví o tom, že Kefauver vystupuje také v prologu filmu, ale v mé verzi se objevil až v posledních minutách. V úvodu je použita pouze jeho citace sloužící jako motto.)
Film nadaného režiséra Roberta Wise (z jeho filmů noir můžeme jmenovat například Zrozen k zabíjení, Podvod nebo Zítřek nemá šanci) patří do cyklu novinářských noirů, které byly mezi lety 1950 a 1952 poměrně časté (v minulosti jsme psali například o adaptaci románu Samuela Fullera Scandal Sheet nebo o osobním projektu Richarda Brookse Deadline - U.S.A.). Většinou měly podobu kvazidokumentárních exposé, v nichž muži tisku (a jsou to opravdu výhradně muži) bojují proti neviditelným či maskovaným silám podsvětí. Nejinak je tomu i zde - hlavním hrdinou je novinář z fiktivního amerického maloměsta Kenningtonu Jim Austin (John Forsythe), který postupně odkrývá nekalé praktiky prostupující byznysem i veřejnou správou včetně nejvyšších příček policejního sboru.
Tvůrci využili podobného motivu jako Billy Wilder v Pojistce smrti: Austin na útěku před gangstery najde útočiště v malé policejní stanici nedaleko Washingtonu, kde v obavách o svůj život začne namlouvat svůj příběh do nahrávacího zařízení. Většinu událostí tak sledujeme v rozsáhlé retrospektivě, doprovázené Austinovým komentářem.
Debutující John Forsythe, generaci rodičů a prarodičů známý jako Blake ze soap opery Dynastie, je sice trochu plochý, ale v roli čestného novináře nijak nevadí. Ve filmu naopak chybí charismatický záporák, což ale vyplynulo z hlavní myšlenky: zlo nemá tvář, je neviditelné a zároveň všudypřítomné, a právě proto je tak těžké s ním bojovat. Z představitelů vedlejších rolí zaujme snad jen Ray Teal jako zkorumpovaný policejní velitel Gillette.
The Captive City vzniklo jako první a zároveň předposlední film Wiseovy vlastní produkční společnosti Aspen, kterou založil s režisérským kolegou Markem Robsonem. Štáb natáčel v Renu v Nevadě, zcela bez výhod a omezení spojených s prací v ateliérech. Díky tomu působí exteriéry i interiéry (vydavatelství novin, policejní stanice, radnice) autenticky a nepřikrášleně. Přestože se film po většinu stopáže přiklání k nenápadnému, semidokumentárnímu stylu, několik odvážných postupů proslulého kameramana Leeho Garmese na sebe přece jen strhává pozornost: k nejzajímavějším záběrům patří asymetrické kompozice s výrazným předním plánem, které pomáhají vytvářet znepokojivou náladu.
Snímek založený na zkušenostech redaktora časopisu Time Alvina M. Josephyho (rovněž spoluautora scénáře) není bez zajímavosti, ale škodí mu přílišná didaktičnost, která vrcholí již zmiňovaným Kefauverovým proslovem namířeným přímo k divákům.
Režie: Robert Wise
Produkce: Theron Warth (Aspen Productions)
Scénář: Karl Kamb a Alvin M. Josephy Jr.
Kamera: Lee Garmes
Hudba: Jerome Moross
Výprava: Maurice Zuberano
Střih: Ralph Swink
V hlavních rolích: John Forsythe, Joan Camden, Harold J. Kennedy, Ray Teal, Marjorie Crossland a další
Distribuce: United Artists
Premiéra: 26. března 1952
Odkazy:
IMDb
CSFD
Allmovie
Žádné komentáře:
Okomentovat