Motherless Brooklyn
USA, 2019, 144 min.
Temná tvář Brooklynu je tzv. pet project (tedy vypiplaný projekt) Edwarda Nortona, který na filmové adaptaci oceňovaného románu Jonathana Lethema pracoval celých dvacet let - tedy přibližně od doby, kdy jsme ho znali jako třicetiletého protagonistu provokativních filmů Kult hákového kříže (American History X, 1998) a Klub rváčů (Fight Club, 1999) a debutujícího režiséra příjemné romantické komedie Rabín, kněz a krásná blondýna (Keeping the Faith, 2000). Norton na sebe postupně převzal povinnosti producenta (skrze vlastní společnost Class 5 Films), scenáristy, představitele hlavní role a režiséra, což možná vysvětlujte, proč mu to trvalo tak dlouho i proč jsme ho v poslední době tolik nevídali ve filmech jiných tvůrců (zato jsme ho mohli slyšet v animovaných snímcích Buchty a klobásy /Sausage Party, 2016/ a Psí ostrov /Isle of Dogs, 2018/).
Během časově i realizačně náročného procesu se látka ve srovnání s předlohou vyvinula velmi odlišným směrem. V obou je hlavním hrdinou soukromý detektiv s Tourettovým syndromem Lionel Essrog, který pátrá po okolnostech násilné smrti svého šéfa a mentora Franka Minny, jenž se jej kdysi dávno spolu se třemi dalšími chlapci z katolického sirotčince ujal. Tady však podobnosti končí. Lethemův román se odehrává v současnosti, tedy na konci 90. let, zatímco Norton se rozhodl přesadit příběh do roku 1957, čímž jej obdařil nostalgickou retro náladou a přiblížil poetice klasického filmu noir. Jak sám prohlásil, postavy soukromých detektivů v příběhu odehrávajícím se v Brooklynu 90. let by u diváků vytvářely nezáměrnou ironickou distanci. Zároveň pro Lionela vytvořil zcela nový případ, který, jak se ukáže, je úzce propletený s Frankovou vraždou. Jestliže v románu hrají důležitou roli stárnoucí gangsteři, buddhističtí mniši a záhadná japonská korporace, ve filmu jde o politickou korupci, městskou výstavbu, rasismus a komplikované rodinné vztahy. (Více ke komparaci filmu a předlohy zde.)
Tato kombinace dějových motivů přiměla některé komentátory srovnávat Temnou tvář Brooklynu s Čínskou čtvrtí (Chinatown, 1974), i když podle většiny z nich Norton nedosahuje komplexnosti a intenzity kanonického retro-noiru Romana Polanského. Recenze filmu vytýkají nadstandardní délku, pomalé tempo, absenci vzrušení nebo přílišnou sentimentálnost a často se v nich objevuje výraz vanity (tedy ješitnost, domýšlivost, marnivost) naznačující, že Norton si vzal velké sousto a při zpracování látky neprojevil dostatečnou soudnost. Publikum zůstalo rovněž chladné - film s rozpočtem 26 milionů dolarů dosud celosvětově utržil jen kolem 20 milionů a ztrátu už se mu asi nikde nepodaří dohnat.
Můj názor se s většinovým postojem kritiků neshoduje. Temná tvář podle mě disponuje působivou, pečlivě budovanou atmosférou Brooklynu 50. let, výbornými hereckými výkony (vedle brilantního Nortona vynikají zejména Alec Baldwin a Willem Dafoe) a rozvolněným, ale nikoliv únavným tempem vyprávění. Je pro mě osvěžující vidět snímek, který se nesnaží strhnout svou rychlostí nebo bombastičností a místo toho spoléhá na (pro některé možná staromódní) atrakce, jako jsou zajímavé postavy a svůdná retro nálada. Rád mu proto odpustím i těch několik málo nedostatků... Navíc - i když je to paradoxní vzhledem k posunu v zasazení příběhu o čtyřicet let zpět - snímek má potenciál rezonovat u současného publika i z toho důvodu, že nabízí mnoho motivů, ve kterých snadno rozpoznáme odraz dnešní reality. Například postava intrikujícího politika Mosese Randolpha může být vnímána jako komentář k Trumpovu prezidentství, a to nejen proto, že jeho herecký představitel Alec Baldwin slavil se svými imitacemi POTUSe velký úspěch v show Saturday Night Live.
Režie: Edward Norton
Produkce: Edward Norton, Michael Bederman, Bill Migliore, Gigi Pritzker, Rachel Shane (Class 5 Films, MWM Studios, Warner Bros. Pictures)
Scénář: Edward Norton podle románu Jonathana Lethema
Kamera: Dick Pope
Hudba: Daniel Pemberton
Výprava: Beth Mickle
Střih: Joe Klotz
V hlavních rolích: Edward Norton, Gugu Mbatha-Raw, Alec Baldwin, Willem Dafoe, Bruce Willis, Bobby Cannavale a další
Distribuce: Warner Bros.
Premiéra: 1. listopadu 2019
na DVD a Blu-rayi s českou podporou dostupné od 22. dubna 2020
Odkazy:
IMDb
CSFD
Žádné komentáře:
Okomentovat