USA, 1950, 76 min.
Snímek The Killer That Stalked New York, inspirovaný článkem v časopise Cosmopolitan o epidemii neštovic z poloviny 40. let, má mnoho společného s jiným filmem na totéž téma premiérovaným jen o šest měsíců dříve - Panikou v ulicích (Panic in the Streets, 1950) Elii Kazana. (Film byl dokončen už v první polovině roku 1950, ale uvedení bylo záměrně pozdrženo, aby si snímky v kinech nekonkurovaly.) V obou je šíření nebezpečné nákazy metaforou k atmosféře paranoie a strachu, která charakterizovala americkou společnost přelomu 40. a 50. let. Z toho důvodu nepřekvapí, že epidemie je dávána do souvislosti s cizorodým elementem a zločinem - v tomto konkrétním případě je pacientkou nula a hlavní šiřitelkou smrtelného viru pašeračka diamantů Sheila (Evelyn Keyes), která se do New Yorku vrátí z "pracovní" návštěvy Kuby.
Film se ne zcela přesvědčivě snaží vybalancovat společensky závažnou tematiku s krimi zápletkou a prvky soap opery (Sheilin manžel a spolupachatel má poměr s její mladší sestrou). Může se ale spolehnout na kameru Josepha Biroca (pozdějšího spolupracovníka Roberta Aldriche a držitele Oscara za Skleněné peklo /The Towering Inferno, 1974/), jemuž se podařilo vystihnout atmosféru panikou stiženého velkoměsta. Nechybí hlas vypravěče, typický pro docu-noiry, i když tentokrát nejde o zcela nezúčastněného vnějšího pozorovatele, ale o anonymního obyvatele New Yorku, který, jak se nás snaží ujistit, popisované události prožil na vlastní kůži.
Většina postav postrádá charisma či propracovanou psychologii - v tom je přeci jen silnější Panika v ulicích. Velmi mě však zaujala odvážná vizuální proměna, kterou podstoupila Evelyn Keyes (o 10 let dříve představitelka Suellen v Jihu proti Severu /Gone with the Wind, 1939/). V hollywoodských filmech se většinou dbá na to, aby ženské hvězdy vypadaly co nejlépe, ale zde Keyes - ztvárňující postavu citelně zasaženou virem - s pomocí make-upu prochází neúprosnou deglamorizací, takže na konci vypadá opravdu příšerně.
Evelyn Keyes v závěru filmu |
Nenápadný film dnes v době koronavirové krize může plnit dvojí funkci - na jednu stranu může přiživovat náš strach z šíření viru a jeho následků, na druhou stranu může i uklidňovat, protože nám připomíná, že civilizovaná společnost čelila podobným výzvám už mnohokrát a vždycky to nakonec zvládla.
Režie: Earl McEvoy
Produkce: Robert Cohn (Robert Cohn Productions)
Scénář: Harry Essex
Kamera: Joseph F. Biroc
Hudba: Hans J. Salter
Výprava: Walter Holscher
Střih: Jerome Thoms
V hlavních rolích: Evelyn Keyes, Charles Korvin, William Bishop, Dorothy Malone, Lola Albright a další
Distribuce: Columbia Pictures
Premiéra: 1. prosince 1950
Odkazy
IMDb
CSFD
Allmovie
Žádné komentáře:
Okomentovat