USA, 1947, 86 min.
Hitchcockova Marnie rozhodně nebyla první filmovou kleptomankou. Do duše traumatickým zážitkem z dětství zatížené krasavice, která kouzlem osobnosti a líbezným, nevinným úsměvem obalamutí nejednoho muže, se o necelých dvacet let předtím pokusil nahlédnout jeden z nekorunovaných králů béčkových produkcí John Brahm (pravděpodobně jste o něm již slyšeli ve spojitosti s noiry Hangover Square (1945) a The Brasher Doubloon (1947)). A jeho pokus rozhodně nebyl z těch, které by nestály za zmínku.
Jestli se vám The Locket (1947) kvůli něčemu nesmazatelně vryje do paměti, tak především zajímavou narativní strukturou, neboť jeho příběh je zprostředkován skrze trojitou retrospektivu. A ona retrospektiva v retrospektivě, která je součástí další retrospektivy, vám rozhodně jen tak nedovolí vypnout mozek. Jednoduše byste se totiž mohli ztratit v ději.
Syžet snímku začíná ve svatební den Johna (Gene Raymond) a Nancy (Laraine Day). Chvíli před obřadem Johna navštíví doktor Blair (Brian Aherne), aby ho před jeho nastávající ženou varoval a sňatek mu vymluvil. Dle jeho slov je Nancy, která byla nějakou dobu jeho ženou, nenapravitelná lhářka, zlodějka a navíc - vražedkyně. A tak začíná první retrospektiva, v níž se dozvídáme o minulosti jejich vztahu a jejíž součástí je další vzpomínka, tentokrát zhrzeného milence Nancy, malíře Normana (Robert Mitchum), který se předtím obdobně marně snažil varovat doktora Blaira. Součástí jeho vyprávění je pak vzpomínka samotné Nancy na onen traumatický zážitek z dětství, díky kterému trpí nutkavou obsesí krást drahé šperky.
Laraine Day je v roli notorické lhářky natolik přesvědčivá, že občas váháte nad tím, zda má opravdu dvě tváře. I když není zcela čistokrevnou femme fatale, své mužské protějšky ničí jako na běžícím páse. Postava Roberta Mitchuma tak ne náhodou opět končí smrtí (jak je tomu v jeho filmografii často).
S pozoruhodnou narativní strukturou jde ruku v ruce i zajímavý vizuál, pod kterým je podepsán nám tolik známý Nicholas Musuraca (mimochodem - s Mitchumem se potkal například u noirů Pryč od minulosti a Where Danger Lives či noirového westernu Blood on the Moon) a jehož zásluhou si tento Brahmův psychologický noir z hlavy taktéž jen tak nevymažete.
Režie: John Brahm
Produkce: Jack J. Gross (RKO)
Scénář: Sheridan Gibney
Kamera: Nicholas Musuraca
Hudba: Roy Webb
Střih: J. R. Whittredge
Výprava: Albert D'Agostino, Alfred Herman
V hlavních rolích: Laraine Day, Brian Aherne, Robert Mitchum, Gene Raymond a další
Distribuce: RKO
Premiéra: 19. března 1947
Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie
Žádné komentáře:
Okomentovat