Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

17. května 2012

The Long Night (1947)

The Long Night
USA, 1947, 93 min.

Rok předtím, než kyjevský rodák Anatole Litvak pod názvem Sorry, Wrong Number (1948) režíroval znamenitou filmovou adaptaci úspěšné rozhlasové hry (v hlavních rolích s Barbarou Stanwyck a Burtem Lancasterem), natočil v roce 1947 remake slavného francouzského snímku Marcela Carného Den začíná (Le Jour se lève, 1939). Stěžejní dílo poetického realismu, jednoho ze stylistických a tematických předchůdců filmu noir, se až na pár více či méně zásadních úprav dočkalo věrného přepisu.

Jedním z posunů snímku z velké části vyprávěného prostřednictvím retrospektivy ústředního protagonisty Joea (Henry Fonda; v původní verzi Françoise v podání Jeana Gabina), je použití voiceoveru, který nám zprostředkovává myšlenky hrdiny, jenž právě z nešťastné lásky zabil milence (Vincent Price) své přítelkyně Jo (Barbara Bel Geddes) a ukrytý v hotelovém pokoji čeká na příchod policistů.

Joe obklíčen policisty v hotelovém pokoji vzpomíná na Jo
Fonda i debutující Barbara Bel Geddes jsou typově přesní - on těžkým životem zkoušený dělník, ona naivní a křehká prodavačka květin, oba sirotci. Naopak Vincent Price v roli postaršího varietního umělce Maximiliana, bezcharakterního vypočítavce, který mladičké a nezkušené Jo motá hlavu zdánlivě vznešenými moudry, se svou úlisností poměrně vzdaluje Carnému pojetí Valentina (Jules Berry). Zásadnější posuny však v americké verzi představují (nepochybně na doporučení PCA) subtilněji řešený vztah Jo s Maximilanem (ve francouzské se přímo mluví o jejich intimním poměru, v americké zůstává na platonické bázi) a především smířlivější závěrečné rozuzlení - Fondův Joe je v doprovodu Jo odváděn policií (Gabinův François v závěru páchá sebevraždu, zatímco jeho přítelkyně se propadá šílenství).

The Long Night: závěrečné usmíření milenců při zatýkání
Den začíná: Gabinův opuštěný (anti)hrdina páchá sebevraždu
Litvakova verze je sice zajímavá z hlediska vizuálního stylu využívajícího světelné kontrasty, vychýlené úhly kamery a rychlé švenky, a stejně tak i z hlediska užitých narativních technik (retrospektiva v retrospektivě), ve výsledku však podstatně trpí nedostatečně motivovaným jednáním postav - za rozvedení jistě stál vliv Joeovy válečné zkušenosti na jeho vražedný útok na Maximiliana, ale i obecně vcelku povrchně řešených vztahů mezi hrdiny. 


Režie: Anatole Litvak
Produkce: Raymond Hakim, Robert Hakim, Anatole Litvak (Select Productions)
Scénář: John Wexley podle původního scénáře Jacquese Viota
Kamera: Sol Polito
Hudba: Dimitri Tiomkin
Střih: Robert Swink
Výprava: Eugène Lourié
Hrají: Henry Fonda, Barbara Bel Geddes, Vincent Price, Ann Dvorak, Elisha Cook Jr., Charles McGraw ad.

Distribuce: RKO
Premiéra: 28. května 1947

Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat