Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

2. února 2011

Jeopardy (1953)

Jeopardy 
USA, 1953, 69 min.

Kdybych měla snímek Johna Sturgese přirovnat k něčemu aktuálnímu, pak by to bez pochyby bylo 127 hodin od Dannyho Boyla. Jeden z ústředních protagonistů totiž taky neví, co by, dělá kraviny a pak to tak dopadá, že někomu někde uvízne končetina. Na rozdíl od Arona na tuto zapeklitou situaci není sám, ale na druhou stranu na něj mnohem víc tlačí čas. Otec, který kvůli nezbednému synkovi spadl z prohnilého mola a noha mu uvízla pod těžkou kládou, je odkázán na pomoc duchapřítomné manželky, která ho musí vyprostit ven dřív, než jej zcela pohltí stoupající voda přílivu. Jenže: háček je v tom, že čtyřicetikilová ženuška (Barbara Stanwyck) sama těžko uzvedne vodou nasátý kus dřeva a na opuštěné pláži se těžko dovolá pomoci. Zvlášť, když se ta opuštěná pláž nachází v Mexiku, kde (jak známo ze všech těch noirů), s větší pravděpodobností narazíte na uprchlého zločince z Ameriky, než na domorodce...

Takhle vypadá rodinná idylka v noiru


Název filmu mluví za vše. Jeopardy (=nebezpečí) číhá ze všech stran. Zpustlá, byť prosluněná mexická poušť s občasnými rozpadlými, ale oplocenými barabiznami vyvolává stejné konotace jako když teenageři z amerického hororu projíždějí jižanským zapadákovem a my víme, že za chvíli se stanou obětmi nějakého zdegenerovaného burana. 

Co dělá vizuálně zcela nenoirové Jeopardy pojednávající o letní dovolené jinak šťastné americké rodinky noirem je právě atmosféra: všudypřítomné napětí a strach z neznámého, který tu nejen na hrdiny, ale i na vás číhá z každého koutu. Krátká stopáž zaručuje opravdu svižné tempo vyprávění, které vás nenechá v klidu už jen díky občasně vloženému podvratnému motivu. Divák noirem poučený totiž od začátku v šťastně se tvářící rodince, pro kterou v noiru nikdy není místo, hledá nějaké to shnilé semínko. A od samého počátku jej vidí v otci od rodiny (Barry Sullivan), jehož potutelné výrazy ve tváři zavání typickou noirovou ambivalencí. Nedůvěra k jeho osobě vroste o to víc, když své milované vyloží z auta uprostřed země nikoho, která má k rodinné idylce trochu daleko. Opuštěná a nepříliš udržovaná rybářská chatka s polorozpadlým molem u moře nevyvolává úplně šťastné asociace ani v Helen (Stanwyck), jejíž pochybné myšlenky nám zpřítomňuje voiceover. 

Atmosféra jak na americkém jihu. Nikdy nevíte, kdo na vás vybafne na zpustlém dvorku plném harampádí
Mezitím, co čekáte, kdy se ze spořádaně se tvářícího otce konečně vyklube válkou poznamenaný šílenec s mačetou v ruce, přijde na řadu jiný vrah na útěku (Ralph Meeker), u kterého zoufalá Helen marně hledá pomoc, zatímco on si z ní udělá rukojmí. Když nervózní ženu začne vydírat a za přislíbenou pomoc pomalu umírajícímu muži si účtovat odměnu v naturáliích a typicky hrdá hrdinka Barbary Stanwyck mu na to poví "I'd do anything to save my husband. Anything.", přichází na řadu sexuální napětí a kouzlo klasického Hollywoodu, který vám explicitně nikdy neukáže nic, co byste si sami mohli domyslet, popřípadě dumat nad tím, jestli se to, co si myslíte, že se mohlo stát, opravdu stalo, nebo ne. "How far will a woman go...?"

Ironickou situaci hrdinů, jejichž výlet se změní v noční můru, navíc ztvrzuje mexická policie vykreslená jako banda nepřemýšlejících blbců, která neustále jezdí kolem, hledaného vraha má přímo před očima, ale ničeho si nevšimne a zoufalé Američany neustále upozorňuje, ať radši odjedou do města...

Jeopardy sice není kýžený noirový zázrak, ale nudit vás rozhodně nebude. Pokud máte třeba problém večer usnout, určitě mu dejte šanci.






Režie: John Sturges
Scénář: Mel Dinelli podle námětu Maurice Zimma
Produkce: Sol B. Fielding (Loew's)
Kamera: Victor Milner
Hudba: Dimitri Tiomkin
Výprava: William Ferrari, Cedric Gibbons
Střih: Newell Kimlin
Hrají: Barbara Stanwyck, Barry Sullivan, Ralph Meeker, Lee Aaker a další

Distribuce: MGM
Premiéra: 30. března 1953


Odkazy:
CSFD
IMDb
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat