Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

6. ledna 2012

Danger Signal (1945)

Danger Signal
USA, 1945, 78 min.

Ačkoliv se jedná spíše o zapadlý noir, příběh, který vypráví, vám bude jistě povědomý: osmadvacetiletý muž Ronnie Mason (Zachary Scott) se živí tím, že svádí bohaté ženy, aby je následně zavraždil a zmocnil se jejich majetku. Zatímco vystupuje jako válečný veterán hledající podnájem, seznámí se se stenografkou Hildou (Faye Emerson). Komplikace v jeho plánech ovšem nastanou ve chvíli, kdy za Hildou přijede její mladší, atraktivnější a v blízké budoucnosti také bohatší sestra Anne (Mona Freeman), což Ronnieho přinutí změnit preference. Zatímco Anne postupně podléhá Ronnieho kouzlu, Hilda přichází na kloub jeho promyšleným intrikám.

Zachary Scott jako Ronnie

Zajímavý zvrat představuje závěr, v němž nesledujeme snahu Hildy (nebo kohokoliv jiného) zabránit Ronniemu ve vraždě Anne, ale naopak souboj s časem Hildiných spolupracovníků, kteří se právem obávají, že by mohla Ronnieho otrávit jedem, který odnesla z laboratoře, ve které pracuje. Poslední scény filmu jsou tak do určité míry antiklimaktické - o život nejde ani tak Hildě, ale Ronniemu, který si ostatně smrt za své dosavadní činy zaslouží. Snímek nabízí i několik dalších pozoruhodných, i když ne nutně plně využitých motivů: Ronnie se mj. snaží působit jako spisovatel a v několika případech je jeho psaní přirovnáváno k neustálému fabulování a lhaní v reálném životě (Hilda mu například říká: "You not only write fiction, you live it."). Pozornost zaujme i scéna, v níž Ronnie lstí přiměje Hildu napsat vlastní sebevražedný lístek; ten ale naštěstí nemusí být použit. Snímek rovněž na několika místech odkazuje k aktuálnímu válečnému stavu (natáčelo se na jaře 1945, premiéra však proběhla až v listopadu). Tyto narážky však zůstávají spíše v pozadí a není s nimi pracováno soustavně. Film tak zůstává kriminálním dramatem pouze rámcově ukotveným v soudobých společensko-politických událostech.

Filmu škodí nepříliš dobře napsané postavy - zatímco ty hlavní jsou nám důvěrně známé z jiných filmů a nic nás na nich nemůže překvapit (například Zachary Scott se objevuje v podobné roli úlisného svůdníka jako v Mildred Pierce, premiérované jen o měsíc dříve), ty vedlejší jsou buď nezajímavé a nečinné (nápadníci Hildy a Anne, kteří jsou sestrami - a vyprávěním - dlouho přehlíženi na úkor Ronnieho), nebo působí jako karikatury ("Freud" v sukních v podobě doktorky Jane; ani německý přízvuk nechybí). Neohrabanost vyprávění je patrná i v úvodu, kdy je nám představen manžel první Ronnieho oběti, který se znovu objeví až v samotném závěru - a to pouze proto, aby mu bylo umožněno vykonat vytouženou pomstu.

Hildin "sebevražedný" vzkaz na rozloučenou

Ačkoliv spojení kameramana Jamese Wonga Howea a režiséra Roberta Floreyho vzbuzovalo naděje na vizuálně zajímavý zážitek, výsledek je spíše matný a nevýrazný. Florey měl své expresionistické období už víceméně za sebou a v polovině 40. let inklinoval spíše k realistickému pojetí, které je charakteristické i pro Danger Signal. Pokud se rozhodnete na film podívat, patrně zůstanete neohromeni.

Režie: Robert Florey
Produkce: William Jacobs (Warner Bros.)
Scénář: Adele Commandini, Graham Baker; podle stejnojmenného románu Phyllis Bottome
Kamera: James Wong Howe
Hudba: Adolph Deutsch
Výprava: Stanley Fleischer
Střih: Frank Magee
V hlavních rolích: Faye Emerson, Zachary Scott, Mona Freeman, Richard Erdman a další

Distribuce: Warner Bros.
Premiéra: 21. listopadu 1945

Odkazy
IMDB
CSFD
Allmovie

Žádné komentáře:

Okomentovat