USA, 1952, 82 min.
Karlsonův první noir začíná vcelku tradičně: v New Yorku se právě stala vražda a mladý detektiv se zápisníkem v ruce vyslýchá očitou svědkyni. Vzápětí se ovšem ukáže, že onen mladík (John Derek) je ve skutečnosti novinář z místního bulvárního plátku, čímž se celá perspektiva filmu náhle pootočí (tu mimochodem naznačovala již brilantní úvodní titulková sekvence; viz video níže). Z detektivního krimi ze rázem stává novinářské drama ve stylu The Big Clock (1948) nebo Ace in the Hole (1951).
Steve McCleary (John Derek) si jako ambiciózní mladý novinář bezcitně jde za svým sólokaprem, aby se zavděčil novému šéfredaktorovi New York Express Marku Chapmanovi (Broderick Crawford), proti jehož kontroverznímu směřování novin se nyní vzedmula vlna nespokojenosti ze stran konzervativních čtenářů. Každopádně Stevovi, jehož se neustále pokouší usměrňovat jeho přítelkyně Julie (Donna Reed), se vskutku daří. Ostražitě se dostane na stopu záhadného vraha bezejmenné Jane Doe, o kterém však netuší, že je jeho vlastní šéf.
Tradičně nasvícený noirový záporák. |
Mark Chapman je totiž novou identitou George Granta, který před dvaceti lety utekl od své nesnesitelné ženy. Minulost ho však dožene, když se s manželkou (Rosemary DeCamp) náhodně/osudově potká na večírku Lonely Hearts Club pořádaném jeho novinami. Charlotte, která léta žila v domnění, že je mrtvý, a s jeho odchodem se nikdy nesmířila (dokonce se pokusila o sebevraždu), má tedy pravý důvod ke zlobě a pomstychtivým výhrůžkám. Mark, jenž se vzhledem ke svému nynějšímu postavení logicky ocitne pod tlakem, se hysterickou ženu snaží zastavit a přitom ji čistě náhodou... zabije.
Jak se zbavit hysterické manželky? |
Scandal Sheet je adaptací románu Samuela Fullera The Dark Page (1944), v němž autor zúrokoval vlastní novinářské zkušenosti. Práva na zfilmování původně zakoupil Howard Hawks, jenž prý do filmu zvažoval obsadit Humhpreyho Bogarta a později i Caryho Granta, nakonec však z realizace projektu sešlo a Hawks práva za šestinásobek původní ceny prodal Columbii (viz článek na Noir of the Week). Režie se tedy v roce 1952 ujal Phil Karlson, jenž do role ústředního záporáka obsadil Brodericka Crawforda (obdobnou roli hrubiána o dva roky později ztvárnil v Langově noiru Human Desire), který je v ní maximálně přesvědčivý. Jak píše Steve-O ve výše odkazovaném článku na Noir of the Week, v adaptaci došlo k několika více či méně zásadním odchylkám od původní předlohy (ve Fullerově knize je Mark bigamista a svou první manželku nezabije náhodou, ale plánovaně atd.). Taktéž se logicky nabízí otázka, jak by asi film vypadal, kdyby jej režíroval sám Fuller...
Každopádně Karlsonovu verzi lze vnímat jako velice zdařilou a lze ji rovněž považovat za jeden z jeho nejlepších noirů vůbec. Daří se mu budovat atmosféru tísně, až máte pocit, že infarktové stavy a návaly úzkosti s Markem, který si je vědom, že mu vlastní zaměstnanec jde po krku, naplno prožíváte. Johnovi Derekovi, kterého Nicholas Ray špatně obsadil ve své sociální moralitě s Bogartem Knock on any Door (1949), role senzacechitvého reportéra rovněž sedla a jeho vzájemné konfrontace s robustním Crawfordem fungují na sto procent.
Režie: Phil Karlson
Produkce: Edward Small (Edwar Small Production)
Scénář: Ted Sherdeman, Eugene Ling a James Poe podle románu Samuela Fullera The Dark Page
Kamera: Burnett Guffey
Hudba: GEorge Duning
Střih: Jerome Thoms
Hrají: John Derek, Broderick Crawford, Donna Reed, Henry O'Neill, Rosemary DeCamp ad.
Distribuce: Columbia Pictures
Premiéra: 16. ledna 1952
Odkazy
CSFD
IMDb
Allmovie
Žádné komentáře:
Okomentovat