Původní stránky o filmu noir kompletně v češtině

21. února 2010

Polibek před smrtí (1956)

A Kiss Before Dying
USA, 1956, 90 min.

Dílo amerického spisovatele Iry Levina (1929-2007) je bohatým zdrojem námětů pro mnoho filmařů. Doposud byla natočena řada filmových adaptací jeho románů a divadelních her, například Rosemary má děťátko (Rosemary's Baby, 1967) v režii Romana Polanskiho, Smrtící past (Deathtrap, 1982) Sidneyho Lumeta, Někdo se dívá (Sliver, 1993) Phillipa Noyceho, nebo dvojí adaptace Stepfordských paniček (The Stepford Wives) z let 1975 a 2004 a dvojí adaptace Polibku před smrtí (A Kiss Before Dying) z let 1956 a 1991.


První adaptaci Polibku před smrtí z roku 1956 režíroval Gerd Oswald a jednalo se o jeho celovečerní debut. Oswald, který mj. jiné natočil i noiry Crime of Passion (1957) s Barbarou Stanwyck a Screaming Mimi (1958) s Anitou Ekberg, dělal ve svých filmových začátcích asistenta režie u noirových snímků jako Desert Fury (1947), Chicago Deadline (1949), Sunset Blvd. (1950), Dark City (1950) a Niagara (1953) a evidentně byl jejich velkým fanouškem - především posledně jmenovaného, neboť jeho v CinemaScopu natočený Polibek před smrtí rovněž oplývá pestrými barvami.

Ústřední protagonista Oswaldova filmu, vysokoškolský student Bud Corliss (Robert Wagner), je dokonalou mužskou verzí noirové femme fatale. Wagnerův homme fatale je atraktivní, chladnokrevný svůdník, jehož středem zájmu jsou finančně zajištěné slečny, a který je pro získání jejich bohatství schopen udělat cokoli, i zabít. Tak dopadá jeho vztah s Dory (Joanne Woodward), které se Bud snaží zbavit kvůli nečekanému těhotenství. Jeho bezcharakternost však nemá meze - po smrti Dory úspěšně nadbíhá její sestře Ellen (Virginia Leith)...


Hrdinův majetnický vztah k ženám však asi nejvíc zaujme v poloze Bud a jeho matka (skvěle ušlápnutá zrzka Mary Astor), kterou Bud ovládá, terorizuje a ponižuje, ale přesto se zdá, že se jí sám nechá vláčet (že by Oidipák?). Wagnerův chladnokrevný zabiják skrývající se pod maskou pohledné a sympatické osoby mi hodně připomněl Ellen Gene Tierney v Leave her to Heaven (1945). Ta však narozdíl od Buda byla schopna opravdové lásky, byť v poněkud radikálním pojetí.

Za kamerou Oswaldova filmu stál slavný Lucien Ballard, jehož jméno jsme tu již zmiňovali v souvislosti s noirem Murder by Contract (1958), a který snímal i Premingerovu Lauru (1944), Wiseův The House on Telegraph Hill (1951) nebo Kubrickovo Zabíjení (The Killing, 1956). Že se na Polibku před smrtí podílela řada velkých jmen (od herců až po štáb) dokazuje i hudební  partitura, jejímž autorem je další (nejen) noirový král, skladatel Lionel Newman


Remake (jak už to tak bývá, nepříliš úspěšný) Oswaldova filmu natočil v roce 1991 James Dearden.


Režie: Gerd Oswald
Produkce: Robert L. Jacks (Crown Productions)
Scénář: Lawrence Roman podle románu Iry Levina
Kamera: Lucien Ballard
Hudba: Lionel Newman
Střih: George Gittens
Hrají: Robert Wagner, Joanne Woodward, Virginia Leith

Distribuce: United Artists
Premiéra: 12. ledna 1956

Odkazy:
CSFD
IMDb
Allmovie

3 komentáře:

  1. no, dvakrat jsem u toho vcera usnul. krome krasne technicolorove kamery nuda nuda sed sed. dnes to snad snad zvladnu az do konce...

    OdpovědětVymazat
  2. dodíváno a musím uznat, že je to dost špatné... :)

    OdpovědětVymazat